Hyresgästen: "Varför betalar vi i Stångåstaden extra avgifter?"

Jag undrar, de tiotals upp till hundratals miljoner Stångåstaden varje år tar ut extra via hyresavin från oss boende och skickar vidare in till kommunkassan, är inte det rena rama ockret, skriver en hyresgäst.

På frågan om ett allmännyttigt bolag som Stångåstaden ska gå med vinst är det korta svaret ja, skriver Stångåstadens vd Fredrik Törnqvist i sitt svar.

På frågan om ett allmännyttigt bolag som Stångåstaden ska gå med vinst är det korta svaret ja, skriver Stångåstadens vd Fredrik Törnqvist i sitt svar.

Foto: Ander Wiklund/TT/Åke Alvin

Insändare2025-05-14 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det måste vara underbart att vara vd för Stångåstaden! Önskar man öka sina inkomster så är det bara att klämma till med den ena kraftiga hyreshöjningen efter den andra. Eller så inför man andra mer eller mindre svårförståeliga höjningar som dessutom är höjda i dunkel med motiveringen att "det är inte vårat fel". Nähä, men man skulle ju kunna tänka sig att transparensen mot hyresgästerna borde väga tyngre när det gäller olika former av kostnadsökningar än att hålla företag bakom ryggen!

Under ett par år har jag ett flertal gånger försökt få kontakt med Stångåstadens vd: dels via mejl, dels via Stångåstadens kundtjänst, men aldrig fått något svar. Men vd har antagligen otroligt mycket att göra – eller så har vd ingen lust. Jag har även försökt få svar från kommunen, men det hade jag lika gärna låtit bli! Så jag försöker få svar på min fråga här i Corren i stället.

Jag undrar, de tiotals upp till hundratals miljoner Stångåstaden varje år tar ut extra via hyresavin från oss boende och skickar vidare in till kommunkassan, är inte det rena rama ockret? Dessutom en förlegad form av, ja vadå egentligen? 

Enligt Stångåstaden och kommunen så används alla dessa miljoner till diverse saker som kommer alla i Linköping tillgodo, det är väl gott och väl. Men om jag inte missminner mig så betalar väl alla förvärsarbetande och andra med olika former av inkomster kommunalskatt som till största delen går tillbaka till alla i Linköping. Så varför ska då boende i Stångåstadens lägenheter betala ytterligare en avgift för dessa "gemensamma ändamål"?

Stångåstadens boende betalar alltså först kommunalskatt som alla andra som går in till kommunkassan som i sin tur förvaltar och använder pengarna för allas bästa. Men, sedan får vi boende hos Stångåstaden även betala miljoner i "extraavgift" som också går in till kommunkassan! Hur går det ihop? I sammanhanget vore det också bra att få svar på hur mycket i "extraavgift" tas ut av boende hos privata hyresvärdar som sedan går in till kommunkassan?

Jag betalar mer än gärna för att kommunen utvecklas på alla sätt och vis, men jag får känslan av att jag betalar två gånger! Nu vore det kanske på tiden att Stångåstadens vd och/eller kommunen förklarar omständigheterna kring ovanstående!

Eriksson

Svar från Stångåstaden:

Som vd för Stångåstaden känner jag dagligen en stor stolthet över det arbete som alla medarbetare lägger ner. För att vi ska kunna fortsätta leverera en bra service, investera och utveckla verksamheten är det avgörande att vi har en stabil och välskött ekonomi.

Jag ska försöka svara på några av dina frågor gällande hyra, vinst och avgifter:

Hyra: Vi förhandlar hyran med Hyresgästföreningen varje år där Hyresgästföreningen är hyresgästernas representant. De senaste åren har vi i Sverige haft en inflation på nästan 20 procent och under samma period har vi i Stångåstaden höjt hyrorna med 14 procent. Så att säga att vi höjer hyrorna mer än vi behöver stämmer inte.

Vinst: På frågan om ett allmännyttigt bolag som Stångåstaden ska gå med vinst är det korta svaret ja. Lagstiftningen säger tydligt att allmännyttiga bolag ska drivas enligt affärsmässiga principer och ge en marknadsmässig avkastning. Nivån på vinstuttaget sätts av våra ägare, Linköpings kommun.

Övriga kostnadshöjningar: Om du med övriga kostnadshöjningar refererar till den upphandling av ny kommunikationsoperatör som vi nyligen genomfört så vill jag vara väldigt tydlig. Det förekommer inga som helst dolda avgifter och upphandlingen är genomförd enligt de regler som gäller för ett offentligt ägt bolag. Det är viktigt att förtydliga att detta inte är en avgift som våra hyresgäster betalar. Det handlar i stället om en intäkt – kommunikationsoperatören betalar näthyra för att få använda vårt fibernät. Denna intäkt stärker Stångåstadens ekonomi och bidrar därmed till att hålla nere kostnader i verksamheten, vilket i förlängningen kommer alla våra hyresgäster till nytta. 

Vi har under de senaste dagarna bemött de frågor som uppkommit för att förklara hur vi arbetar med hyressättning, avgifter och vårt ansvar för att utveckla Linköping. Vår ambition är alltid att vara transparenta och tillgängliga i dialogen med våra hyresgäster. Med närmare 33 000 kunder är det inte möjligt för mig att svara på varje fråga personligen, men vi är många medarbetare på Stångåstaden som tillsammans arbetar för att möta våra hyresgäster på bästa sätt och svara på de frågor som uppstår.

Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden