Ingen förlorar på förbjuden cykling

Nya skyltar vid Trädgårdsföreningen visar att cykling är tillåten, men helt i onödan, menar skribenten.

Nya skyltar vid Trädgårdsföreningen visar att cykling är tillåten, men helt i onödan, menar skribenten.

Foto: Daniel Erlandsson

Insändare2018-06-17 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

”Trädgårdsföreningen har blivit cykligare” framgår av den senaste informationen från Linköpings kommun till alla hushåll, men fotgängarna har knappast blivit lyckligare. Jag håller med ett antal insändaren på senare tid (bl a. ”Jan i stan” den 2 juni) som oroas över att många cyklisters beteenden gjort det allt farligare att promenera i Linköping, inte minst gäller det inom Trädgårdsföreningens område.

Numera är det tillåtet att cykla överallt i Trädgårdföreningen. Det har kommunen nyligen sett till via en ny lokal trafikföreskrift. I anslutning till den, har man vid flertalet infarter bytt ut påbudsmärket ”Påbjuden gångbana” mot anvisningsmärket ”Gågata”. Båda skyltarna har blå botten med bild på en vuxen och ett barn. Den förstnämnda skylten är rund och den senare är fyrkantig. Medan påbudsmärket innebär att cykelåkning är förbudet, innebär de nya anvisningsmärkena att man får cykla om man håller ”gångfart”. Bytet av skyltar innebär att det blivit tillåtet att cykla, men att hastigheten begränsas.

Förändringarna innebär således att det är fritt fram för cyklister att cykla överallt inom Trädgårdsföreningen i gångfart. Begreppet gångfart inte inte definierat av Transportstyrelsen, men anses vara omkring 5–7 km/tim. Man behöver inte vistas länge i den vackra parken, förrän man upptäcker att cyklisterna i verkligheten tar sig fram betydligt snabbare än gångfart.

För cyklister som vill vara lagliga och försöker hålla gångfart, skulle det av allt att döma gå lika bra att stiga av cykeln och leda den i önskad gångfart. Det finns med andra ord inget förnuftigt skäl att inte förbjuda all cykling på Trädgårdsföreningens område.

Totalt förbud mot cykling är särskilt viktigt för barn och föräldrar med barn som promenerar i Trädgårdsföreningen. Med ett totalt förbud skulle man slippa oron för att barnen blir påkörda, om de tar ett steg åt sidan under promenaden. Hela Trädgårdsföreningen bör vara en oas, där barn och vuxna kan vistas tryggt och avslappnat utan att riskera att bli lemlästade av stressade cyklister som utnyttjar Trädgårdsföreningen som en genväg.

Jämfört med den nuvarande ordningen skulle ett totalförbud för cyklar och elcyklar bli en stor lättnad för de gående och, vilket är viktigt, ingen försämring för cyklister som vill vara lagliga. Det kan rimligtvis inte vara sämre att leda sin cykel i gångfart jämfört med att cykla i gångfart. Om man sitter på sin cykeln kan däremot frestelsen att cykla för fort bli övermäktig.

Mitt förslag till kommunen, polisen med flera är i korthet: Förbjud cykelåkning i Trädgårdsföreningen. Sprid sedan kännedom om detta. Komplettera med poliskontroller. Satsa på trygghet för Trädgårdsföreningens besökare.

Iakttagande gångtrafikant

Läs mer om