Gör en total översyn av Linköpings busstrafikljus

Vi korsar inte varandras körbanor pÄ nÄgot sÀtt, och det kommer dessutom ingen annan buss pÄ LillgÄrdsgatan. Varför ska jag behöva stanna dÄ? Helt ologiskt, menar insÀndarskribenten.

Jag har noterat att en del bilister inte respekterar rödljuset. Förmodligen för att man tror att det har uppstÄtt nÄgot tekniskt fel nÀr bil och mötande buss bÄda Äker rakt fram, skriver en Linköpingsbo.

Jag har noterat att en del bilister inte respekterar rödljuset. Förmodligen för att man tror att det har uppstÄtt nÄgot tekniskt fel nÀr bil och mötande buss bÄda Äker rakt fram, skriver en Linköpingsbo.

Foto: Ingvar Karmhed/SvD/TT

InsÀndare2023-10-24 05:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Svar pĂ„ "Bussarnas trafikljus stoppar upp – Ă€r det rimligt?" (21/10):

”Tack för att du engagerar dig i frĂ„gan om trafiksignalerna i Linköping”, svarar AndrĂ© Alfonsson, trafikplanerare i Linköpings kommun, pĂ„ en insĂ€ndare angĂ„ende bussarnas trafikljus. Det lĂ„ter nĂ€rmast ironiskt i mina öron. Man kan som bilförare inte lĂ„ta bli att bli engagerad, och ofta mycket irriterad (inte bra i trafiken), nĂ€r det i vissa fall verkar helt ologiskt angĂ„ende hur dessa trafiksignaler fungerar.

Alfonssons svar lÄter för övrigt mycket generellt och diffust, och kanske inte i samklang med verkligheten. Den som skrivit insÀndaren fÄr inte heller svar pÄ sin undran, som Àr en mycket central frÄga i sammanhanget.

Jag tror att de flesta redan har förstÄtt att det gÀller bussarnas framkomlighet och att signalerna styrs frÄn bussarna. Jag skulle dÀremot vilja ha detaljerade svar avseende nÄgra exempel nedan:

Exempel 1 VistvÀgen:

Jag Äker bil pÄ VistvÀgen rakt fram mot stan. Vid T-korsningen vid LillgÄrdsgatan fÄr jag rött ljus. En bit dÀrifrÄn kommer en mötande buss frÄn stan som ocksÄ, ska det visa sig, ska köra rakt fram. AlltsÄ korsar vi inte varandras körbanor pÄ nÄgot sÀtt, och det kommer dessutom ingen annan buss pÄ LillgÄrdsgatan. Varför ska jag behöva stanna dÄ? Helt ologiskt. Förklaring?

För bilar som kommer frÄn LillgÄrdsgatan och vill köra ut pÄ VistvÀgen skulle ju utan trafikljus vanliga trafikregler gÀlla. Man kör ju inte ut nÀr det kommer andra fordon, oavsett om det Àr bussar eller bilar. Jag har noterat att en del bilister inte respekterar rödljuset. Förmodligen för att man tror att det har uppstÄtt nÄgot tekniskt fel nÀr bil och mötande buss bÄda Äker rakt fram.

Exempel 2 VistvĂ€gen–AspnĂ€svĂ€gen:

DÀr finns det dubbla trafiksignaler mycket nÀra varandra. NÀr det röda ljuset övergÄr till grönt frÄn det första trafikljuset, kan man bara köra nÄgra meter sÄ kommer det ett nytt rödljus. SÄ Àr det i bÄda riktningarna pÄ VistvÀgen. Varför? Förklaring?

Det verkar Ă€ven mĂ€rkligt med funktionen av busstrafikljus pĂ„ Haningeleden, exempelvis vid HĂ€sslegatan. Förmodligen behövs en total översyn av busstrafikljusen i hela Linköping, och en ny planering med eftertanke som Ă€ven innebĂ€r tankar angĂ„ende vad det ger för konsekvenser i praktiken. Det kanske ocksĂ„ finns behov av att satsa pĂ„ nyare och bĂ€ttre teknik? NĂ„gonstans mĂ„ste det vĂ€l Ă€ven finnas en tanke om att biltrafiken ska flyta utan onödiga stopp, Ă€ven om Linköpings kommun försöker försvĂ„ra för biltrafik med gupp och indragningar med mera. Alfonsson skriver slutligen om ”attraktiv trafikmiljö i Linköping”. Det borde rimligtvis Ă€ven gĂ€lla för bilar.

Vi Àr flera som förvÀntar oss en förklaring avseende ovanstÄende exempel.