Som långvarig kund hos Folktandvården i regioner såsom Stockholm, Uppsala och Skåne, har jag alltid uppskattat den tillgängliga och pålitliga vården. Nu, som nyinflyttad till Östergötland, har jag stött på en praxis som verkar sätta käppar i hjulet för oss nyinflyttade som behöver tandvård eller bara helt enkelt lista dig hos en klinik!
Jo, du måste först boka en tid hos Digitala Folktandvården, där du får en digital munhälsobedömning. Det kostar 250 kronor, vilket indirekt är en avgift för att bli kund hos en folktandvårdsklinik. Varför denna onödiga kostnad innan vi ens får träffa en tandläkare?
Tandvård är en grundläggande hälsofråga och borde vara lättillgänglig för alla, oavsett ekonomisk situation.
Ny teknik kan förbättra vården och göra den mer effektiv, men inte på bekostnad av tillgängligheten. Folktandvården har alltid varit en plats där vi kunnat få vård utan att oroas över extra kostnader. I andra regioner som Stockholm, Uppsala och Skåne tas ingen avgift för att lista sig.
Jag uppmanar Folktandvården Östergötland att se över denna praxis och hitta en lösning som gör det möjligt för alla att enkelt lista sig och få tandvård, utan att behöva betala 250 kronor för ett digitalt besök.
Det var väldigt enkelt att bli kopplad till en vårdcentral, det löste regionen helt åt mig och mina familjemedlemmar. Men nej, en tandläkare, då får du betala en avgift för att tillhöra en klinik …
Låt oss återgå till en tid där vården är tillgänglig och inkluderande, och där vi alla kan känna oss trygga med att vi får den tandvård vi behöver.
"En nyinflyttad medborgare"
Svar från Folktandvården:
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter och synpunkter. Vi förstår att det kan upplevas som oväntat att behöva betala 200 kronor för ett digitalt besök innan ett eventuellt fysiskt besök vid en klinik hos oss i Folktandvården Östergötland.
Folktandvården Östergötland arbetar efter principen om vård efter behov – det innebär att vi vill säkerställa att rätt patient får rätt vård vid rätt tidpunkt. Som ett led i detta erbjuder vi ett digitalt möte med tandläkare, där din munhälsa bedöms utifrån dina individuella behov.
Kostnaden för det digitala besöket är alltså inte en avgift för att få bli patient, utan för ett första vårdbesök där tandläkaren gör en professionell bedömning. Målet är att du bara ska behöva besöka kliniken när det verkligen behövs.
Vi har full förståelse för att rutiner skiljer sig åt mellan olika regioner, men vi vill betona att detta upplägg är ett sätt att undvika onödiga besök, prioritera patienter med störst behov och använda våra resurser på bästa sätt – till nytta för alla våra patienter.
Om du upplever att något inte har fungerat som det ska i just ditt ärende rekommenderar vi att du kontaktar Digitala Folktandvården via 1177, så kan de hjälpa dig vidare.
Vi är tacksamma för dina relevanta synpunkter och vi kommer att ta med dem i vårt fortsatta kvalitets- och förbättringsarbete.
Axel Dahlstedt, verksamhetschef och cheftandläkare, Folktandvården Östergötland