Svar på "Boende larmar: Ålerydsrondellen byggdes om – och blev farligare" (14/8):
Hej och tack för dina synpunkter kring vår ombyggnation av Ålerydsrondellen. Bakgrunden till ombyggnationen är att flera tillbud och olyckor uppstått i anslutning till rondellen. Såväl bilister som cyklister och fotgängare har varit inblandade.
Här kommer svar på dina tre huvudsakliga synpunkter.
1. Placeringen av det nya hållplatsläget är satt för att göra det möjligt för bussar som går på Vistvägen att svänga västerut ut på Ålerydsvägen. I dagsläget åker inga bussar den vägen, men det är någonting som planeras i samband med att ett nytt linjenät införs om några år.
2. Ålerydsrondellen trafikeras av kollektivtrafikens stomlinjer – linjer med extra hög turtäthet. På vägar med stomlinjetrafik prioriteras framkomlighet för kollektivtrafiken och farthinder byggs generellt inte då de försvårar för bussarna. Ramperna som byggts är anpassade för att inte påverka kollektivtrafiken negativt. Den östra anslutningen är den del av rondellen som varit mest olycksdrabbad, där har därför både in- och utfart hastighetssäkrats.
3. Alla trafikanter, likväl bilister som cyklister, har givetvis ett gemensamt ansvar för att bibehålla trafiksäkerheten genom att anpassa hastigheten och vara uppmärksam på sina medtrafikanter. Vi använder inte fysiska hinder för att dämpa cyklisters hastighet eftersom att sådana åtgärder riskerar leda till ökad olycksrisk och dessutom försvårar underhåll av vägen. Grindlösningar, som ibland föreslås, kan till exempel orsaka fallolyckor och komplicerar vinterväghållningen.
Vi följer regelbundet upp trafikolyckor som inträffar i kommunen och åtgärder vidtas på platser där vi bedömer att någonting i själva trafiksituationen ökar olycksrisken. Det finns många typer av möjliga insatser, däribland hastighetssänkande åtgärder genom sänkning av den reglerade hastigheten eller farthinder.
Våra mätningar visar att antalet olyckor minskat på de platser som byggts om till förmån för trafiksäkerheten. Med det sagt är varje plats unik och det är inte alltid självklart vilken åtgärd som är mest lämplig på den aktuella platsen.
I fallet Ålerydsrondellen behövde till exempel framkomligheten för kollektivtrafiken tas i beaktande och efter att noggrant ha studerat platsen kom vi fram till att fartdämpande ramper är den mest lämpliga åtgärden för att öka trafiksäkerheten och förebygga framtida olyckor.