Vad förmedlar vi till våra barn och vad förmedlar kommunen?

Barn behöver en mångfald av pedagoger med olika personlighet och bakgrund, säger insändarskribenten. 

Det går helt emot läroplanen, kommunens egna riktlinjer, arbetsmiljölagen och diskrimineringslagen, säger insändarskribenten.

Det går helt emot läroplanen, kommunens egna riktlinjer, arbetsmiljölagen och diskrimineringslagen, säger insändarskribenten.

Foto: Jennifer Grönquist

Insändare2025-06-30 14:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den 21:a mars uppmärksammar alla kommunens förskolor ”Rocka sockorna”. En dag då vi hyllar olikheter och människors lika värde. Människors olikheter och lika värde är också ett viktigt mål i förskolans läroplan. I barngrupperna på våra förskolor sker arbetet dagligen för att nå upp till målen. Vad som också framhålls i läroplanen är att alla som verkar i förskolan är viktiga förebilder för våra barn.

Så då till det gamla talesättet ”Barn gör inte som vi säger, barn gör som vi gör”. Hur gör då Linköpings kommun för att personalen ska vara förebilder för mångfald och olikheter? Enligt kommunens egna riktlinje för jämställdhet och mångfaldsarbete så sker ett aktivt arbete. I verkligheten, kanske inte så aktivt. 

Det har framkommit till mig att Linköpings kommun i dessa dagar gör sig av med en kompetent förskolelärare till följd av dennes olikhet och funktionsnedsättning utan anpassningar. Det går helt emot läroplanen, kommunens egna riktlinjer, arbetsmiljölagen och diskrimineringslagen. 

Men framförallt! Så går det helt emot hur jag, och fler med mig önskar att förskolan för våra barn ska se ut. Barn behöver en mångfald av pedagoger med olika personlighet och bakgrund. De ska se att vi människor är olika, gör olika, är bra och mindre bra på olika saker och att det är okej. Först då kan personalen vara förebilder. Att all personal skulle ha samma personlighet och bakgrund skulle inte gynna någon, och en stor grupp av barn skulle inte känna igen sig i någon och riskera minskad självkänsla och egenvärde. 

Jag önskar att fler pedagoger med ADHD eller annan funktionsnedsättning ska finnas i Linköpings skolor för att personalen, på riktigt, ska kunna visa upp sig som förebilder för våra barn.

"En förälder, lärare och invånare i Linköpings kommun"

Svar från Linköpings kommun: 

Vi håller helt med om att mångfald är en styrka – både bland barn och vuxna. För oss är det viktigt att våra medarbetare har olika bakgrund och erfarenheter, och det tar vi med oss både i vårt dagliga arbete och vid nyrekryteringar. Vi använder en metod som heter kompetensbaserad rekrytering, där fokus ligger på rätt kompetens för uppdraget.

Vi kan tyvärr inte gå in på enskilda personalärenden, men vi följer alltid gällande lagar och riktlinjer vid beslut som rör anställningar. Det är också upp till varje medarbetare om man vill dela med sig av sin livssituation eller eventuell funktionsnedsättning, och det respekterar vi.

Läroplanen för förskolan lyfter fram att alla ska mötas med respekt och att olikheter är något värdefullt. Det är en viktig del av vårt värdegrundsarbete och något vi arbetar aktivt med i våra verksamheter. 

Marie Stråhlin, områdeschef förskola
Ingela Hultin Sabel, områdeschef förskola