Jag funderade lite på debatten kring snabbtåg och googlade lite siffror. Kostnaden som angivits är 2-300 miljarder kronor. Detta inkluderar inte själva tågen, stationer med mera vad jag kan förstå. Håller budgeten? Hallandsåsen blev tolv gånger dyrare än beräknat. Så illa ska det väl inte behöva gå men en slutkostnad ligger kanske ändå på 500 miljarder eller mer skulle jag gissa.
Som jämförelse ligger Sveriges statsbudget på 8-900 miljarder/år. I Sverige arbetar knappt hälften av befolkning och bidrar med skattepengar, det vill säga cirka fem miljoner skattebetalare. Det betyder att varje skattebetalare måste bidra i snitt 100 000 kronor till snabbtågen.
Att åka dagens snabbtåg Stockholm-Göteborg tar cirka tre timmar och Stockholm-Malmö drygt fyra timmar. Dagens snabbtåg gör cirka 200 km/h medan de nya cirka 300 km/h vilket betyder att man kapar ungefär en timme på båda sträckorna. Enkelbiljett kostar 5-700 kronor båda sträckorna och de nya snabbtågen lär väl knappast bli billigare.
Summa summarum: För cirka 100 000 kronor per skattebetalare kapar vi en timmes restid. Sträckan Stockholm-Göteborg är cirka 40 mil fågelvägen och till Malmö något längre.
Ärligt talat, är denna satsning verkligen så klok? Finns det inte andra viktigare hål att stoppa pengarna i just nu?