Svar pĂ„ âĂ terinför examenstentor â fĂ„ rĂ€ttvist skolsystemâ (16/6):
Tack Göran Rumenius för din insÀndare om att Äterinföra examenstentor pÄ gymnasiet. Jag instÀmmer i det mesta av vad du skriver. Den svenska skolans förfall började med 68-rörelsen och den vÀnstervÄg som dÄ drog över vÀrlden. Studentexamen sÄgs som nÄgot borgerligt som skulle rensas bort. Den socialdemokratiska mÀnniskosynen spelade sÀkert ocksÄ in, att mÀnniskor ses som svaga och sköra och att de bör tas om hand av olika institutioner och skyddas frÄn allt obehagligt och anstrÀngande, som till exempel examensprov pÄ gymnasiet.
Det man glömde bort dĂ„ Ă€r att de flesta mĂ€nniskor vĂ€xer med kraven, och om kraven tas bort blir det inte heller mycket utveckling. Ăven den gamla lĂ€rarauktoriteten sĂ„gs som nĂ„got borgerligt och dĂ€rför har man lagt ner mycket möda pĂ„ att montera ner den. Visionen var en skola dĂ€r lĂ€rarna var kompis med eleverna och eleverna sökte kunskap sjĂ€lva. TyvĂ€rr har det visat sig att de flesta elever inte har kapacitet att göra det och dĂ€rför blir lĂ€mnade i sticket, nĂ€r lĂ€rarna inte lĂ€ngre undervisar. Med 68-rörelsen kom ocksĂ„ rĂ€ttighetstĂ€nkandet in i skolan. Man lanserade devisen âalla kanâ och menade att det var en rĂ€ttighet för eleverna att fĂ„ godkĂ€nt i Ă€mnena/kurserna â det var bara för skolan och lĂ€rarna att leverera. Följden har blivit att lĂ€rarna har blivit elevernas betjĂ€nter, som ska tillfredsstĂ€lla alla deras önskemĂ„l, eller anpassningar som det numera heter.
Man skulle kunna tro att de borgerliga partierna skulle motsÀtta sig denna utveckling, men de har i stÀllet spÀtt pÄ den, frÀmst genom friskolereformen pÄ 90-talet. Genom denna reform försvagades lÀrarnas stÀllning Ànnu mer, eftersom eleverna nu kunde vÀlja bort skolor dÀr lÀrarna stÀllde krav och inte delade ut glÀdjebetyg. SÄ nu stÄr vi dÀr med en skola som har blivit utsatt för angrepp frÄn bÄde vÀnster och höger och dÀrför Àr ganska skadeskjuten.
I vanlig ordning höjs röster om mer resurser för att lösa problemet, men mer pengar kommer inte att lösa det hÀr. I stÀllet bör vi ÄtervÀnda till den skola vi hade innan 68-rörelsen och friskolereformen och som prÀglades av likvÀrdighet, höga kunskapskrav och hög lÀrarstatus. Ett första steg kan vara att införa examenstentor pÄ gymnasiet som rÀttas centralt. Jag har sjÀlv positiva erfarenheter av liknande prov pÄ SFI. Slutproven gör att elever och lÀrare fÄr ett gemensamt mÄl och att vi lÀrare mer ses som stöd Àn som fiender, precis som Rumenius skriver.