Alla är inte intresserade av ishockey och LHC

På Correns sportsidor finns en total fokusering på LHC. Trots att säsongen är slut för LHC fortsätter man att skriva om dem, skriver en läsare.

Klart att sponsorerna lägger pengarna där de får mest publicitet, menar insändarskribenten.

Klart att sponsorerna lägger pengarna där de får mest publicitet, menar insändarskribenten.

Foto: Bildbyrån/Magnus Andersson

Insändare2025-05-05 14:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Correns Erik Winell skriver om "Linköpings FC:s ekonomiska kris: Fem orsaker till hotet". Han skriver bland annat: "Det är inte bara i fotbollen som Linköpings elitlag har haft svårt att väcka sponsorglöden hos stadens näringsliv". 

Jag läste häromveckan att när LFC jagar sponsorer får de till svar att man redan sponsrar LHC. Kanske är det så att Corren är en del av LFC:s och de andra av Linköpings elitklubbars ekonomiska problem (LHC undantaget)? 

På Correns sportsidor finns en total fokusering på LHC. Trots att säsongen är slut för LHC fortsätter man att skriva om dem. Häromveckan till exempel skrev Per Bergsten om när och var LHC spelar nästa säsongs första match och det redan innan nästa års spelschema släppts. 

Om man som sponsor ställer sig frågan var man ska lägga sina sponsorpengar, på ett lag som alltid syns på sportens förstasidor året om (LHC) eller på något av de andra elitlagen (till exempel LFC), känns svaret ganska givet. Klart man lägger pengarna där man får mest publicitet. 

Så en uppmaning till Correns sportredaktion är att fördela lite mer av utrymmet på övriga elitklubbar och särskilt då under respektive tävlingssäsong. Alla är inte intresserade av ishockey och LHC. 

"Idrottsintresserad"

Svar från Corren:

Att spekulera i att Corren har bidragit till LFC:s ekonomiska bekymmer känns väl magstarkt. Jag vill påstå att LFC får gott om utrymme i vår rapportering och har så fått genom alla år och det är knappast därför som klubbens ekonomi svajar – eller att sponsorer sviker.

Däremot är det förstås helt korrekt att vår bevakning av LHC:s SHL-lag är betydligt mer omfattande och rent av dominant. Vi jobbar sedan flera år med ett digitalt fokus där vi också på nära håll kan mäta våra läsares vanor och intresse. De mätningarna är väldigt tydliga – det lag och den förening som överlägset berör och intresserar flest läsare (året runt!) är LHC och det vore att göra ett präktigt självmål att inte anpassa vår journalistik efter detta. 

Med det sagt så är det också viktigt att poängtera att vi självklart vill fortsätta bjuda på annan läsning än om puckar, mål och LHC. För att få fler läsare att hitta in till vår sportbevakning försöker vi hela tiden förnya oss så att nya läsare och tittare kan bli nyfikna och upptäcka det vi gör. Vi har exempelvis ett nystartat fotbollsmagasin, ”Klackspark”, på Corren.se där vi frekvent pratar om våra lokala fotbollsklubbar på alla nivåer och vi direktsände nyligen Linköping VC:s samtliga SM-finaler, vilka till slut ledde till ett efterlängtat SM-guld för stadens duktiga volleybolltjejer. Sportjournalistiken i dag är så mycket mer än matchreferat och tabeller och det är av yttersta vikt att vi hänger med i utvecklingen och gör ett relevant innehåll som attraherar så många som möjligt, i alla våra kanaler. Därför lägger vi exempelvis ner mycket resurser på att göra allt fler reportage med rörlig bild och även på att synas frekvent med vårt innehåll i sociala medier, något som vi märker är väldigt uppskattat.

Ni läsare/tittare är förstås hjärtligt välkomna att höra av er med tips och idéer hur vi kan utveckla vår sportbevakning ytterligare. Ni når oss enklast genom att mejla sporten@corren.se eller peter.mildaeus@corren.se

Peter Mildaeus, sportchef Corren