Varför? Jo, till inte oväsentlig del på grund av ”stationsläge Steninge”. Som dessutom med cirka 15 (femton) miljarder är helt ofinansierat för Linköpings kommuns invånare. Och som dessutom tvingar fram omlokalisering av verksamheter till orörd jordbruksmark.
Varför Steninge? Jo, för att bland annat naturvårdsföreningar och kommunala tjänstemän anser att det är viktigt med gångavstånd till Linköping centrum.
Gångavstånd? Sug på den du, Linköpingsbo. Det bor bara 11 000 invånare i innerstaden. Det bor 4–5 gånger så många i Skäggetorp, Ekängen, Malmslätt och Ljungsbro.
Tror verkligen Linköpings tjänstemän att Hjulsbroborna går med resväskan till resecentrum i dag? Åker de också tåg till Stockholm eller Malmö? Skulle tro det.
Ökar tillgängligheten med spårdragning av Ostlänken längs E4? Ja. För majoriteten i Linköping? Ja. Med minskat trafik- och byggkaos i staden under åren av byggnation? Ja. Med väsentligt minskade kostnader? Ja. Med bevarad åkermark? Ja. Främjas regionalpendling med bibehållet dubbelspår också till nuvarande stationsläge? Ja.
Borde Linköpings politiker tänka om medan tid finnes? Ja.