Lokföraren larmar: "Får välja mellan säkerhet – eller avgå i tid"

För oss som blir kvar och ska framföra tågen är det en massa nya rutiner och säkerhetsordrar att lära sig, vilket i sig inte är något problem – bara vi får arbetstid till att ta del av informationen. Så har inte skett i detta fall, skriver en lokförare. 

Ska du ut och resa i juni är mitt råd till dig att ha god tid på dig och att ta några avgångar tidigare än vad du tänkt, skriver en lokförare.

Ska du ut och resa i juni är mitt råd till dig att ha god tid på dig och att ta några avgångar tidigare än vad du tänkt, skriver en lokförare.

Foto: Carl Karlsson/Julia Djerf/Henrik Montgomery/TT

Insändare2025-05-20 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

1 juni byter Östgötapendeln operatör. En petitess kan tyckas, men för dig som tänkt att resa med pendeln i början av juni kan det få stora konsekvenser. 

Vid ett operatörsbyte är det alltid väldigt mycket nytt för personalen att lära sig. Inte minst i detta fall då man av besparingsskäl även har valt att plocka bort kundvärdarna och den service och trygghet de står för ombord. 

För oss som blir kvar och ska framföra tågen är det en massa nya rutiner och säkerhetsordrar att lära sig, vilket i sig inte är något problem – bara vi får arbetstid till att ta del av informationen. Så har inte skett i detta fall. 

Cheferna och HR-avdelningen klappar glatt varandra på ryggen och tycker att de gjort ett förträffligt arbete kring övertagandet av trafiken, medan förarna står på perrongen utan grundläggande kunskaper för att kunna bedriva trafiken enligt gällande regler och rutiner. 

Inte ens ett korrekt schema har man presenterat för oss. Häromdagen skickades schemat för juni ut, men det är fullt av felaktigheter så vi vet inte ens om det gäller. 

Risken som nu föreligger är att förarna på pendeln tvingas ta sitt ansvar och sätta sig in i rutinerna i början av sitt första pass för Transdev. Åtta minuter är den tid som är framtagen för att vi ska hinna ta ut körordrar, läsa ordertavla, mejl, sms med mera i inledningen av varje arbetspass. 

Nu ska vi dessutom bekanta oss med alla nya system, rutiner och hinna läsa igenom vår nya arbetsbeskrivning. Det är nog en självklarhet att det inte hinns med på åtta minuter. Kvar står alltså för förarna att åsidosätta säkerheten och avgå i tid eller att ta sitt ansvar och införskaffa sig den kunskap som behövs. Under hela vår utbildning och samtliga fortbildningar genom karriären får vi lära oss att sätta säkerheten främst. 

Så ska du ut och resa i juni är mitt råd till dig att ha god tid på dig och att ta några avgångar tidigare än vad du tänkt.

Fotnot. Corren har erbjudit Transdev möjlighet att svara på insändaren.