Tack till Stefan Sahlén som tagit reda pÄ fakta i "Vilka kriterier gÀller för fartbegrÀnsning?" (12/5).
Jag gissar att det finns mÄnga fler vÀgstrÀckor i Linköping dÀr detta gÀller.
Men gör det nÄgonting om alla Äker lite lÄngsammare?
Om man har 1 mil till jobbet och Äker fram och tillbaka med medelhastighet 40 km/h tar det 10 minuter mer Àn om man Äkte 50 km/h.
Och eftersom jag inte Àr raggare, och dÀrför inte njuter av att sitta bakom ratten, Àr detta 10 bortkastade minuter. Om detta skulle gÀlla 10 000 personer varje dag, har det tillbringats mer Àn 1 600 timmar (nÀstan 70 dygn) i onödan bakom ratten varje dag.
Tid som försvunnit och aldrig kommer tillbaka. Och nu fÄr man ju inte ens pilla pÄ mobilen.
Dessutom, om det tar 20 procent lÀngre tid för alla att komma fram, finns det upp till 20 procent fler bilar pÄ vÀgarna vid en viss tidpunkt. TÀnk pÄ det nÀr ni sitter i kö klockan 8 pÄ morgonen.
Moderna bilar blir allt sÀkrare och effektivare. SÄ risken för olyckor torde inte öka med Ären, utan minska. En bensinmotor fungerar effektivast vid betydligt högre hastigheter Àn 50, sÄ det skulle inte förvÄna mig om utslÀppen av farliga Àmnen ökar vid en fartminskning frÄn 50 till 40, bÄde per tidsenhet och körd strÀcka.
SÄ svar ja, det finns nackdelar med för lÄga hastighetsgrÀnser.
Jag skulle önska att de som bestÀmmer arbetade med trafikanterna, inte mot. Ni kommer aldrig att kunna skrÀmma bort alla bilförare. à andra sidan Àr nog alla positiva till trafiksÀkerhetshöjande ÄtgÀrder, om de Àr genomtÀnkta.