Maten kommer kall i pappkartong

Jag anser att brukarna blivit tvångsmässigt "kollektivt" anslutna av kommunen. Samtidigt undrar jag vad de får betala för denna "service", frågar sig insändarskribenten.

Den 31 april fick brukare som tillhört Leanlink varm mat. Den 1 maj när Vardaga tillträdde kom maten kall i en pappkartong innehållande plastämbar att värma maten själv, menar insändarskribenten.

Den 31 april fick brukare som tillhört Leanlink varm mat. Den 1 maj när Vardaga tillträdde kom maten kall i en pappkartong innehållande plastämbar att värma maten själv, menar insändarskribenten.

Foto: ANDERS WIKLUND / TT

Insändare2023-06-16 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Linköpings kommun har gjort en omorganisation, bland annat inom hemtjänsten. De har delat in kommunen i tre olika aktörer. Vardaga har tilldelats Ekholmen. Detta betyder att äldre som nyttjar hemtjänst får nya förutsättningar. Till exempel den 31 april fick brukare som tillhört Leanlink varm mat. Den 1 maj när Vardaga tillträdde kom maten kall i en pappkartong innehållande plastämbar att värma maten själv. 

Jag anser att brukarna blivit tvångsmässigt "kollektivt" anslutna av kommunen. Samtidigt undrar jag vad de får betala för denna "service"? En förhoppning är ju att det nu måste bli bra mycket billigare med tanke på att man kan köpa 5 stycken lådor för 100 kronor i butik.

Det ska bli intressant att se hur kommunens experiment kommer falla ut och att de äldre får komma till tals i någon enkät "Hur blev det för mig?" eller liknande.

Berit

Svar från Linköpings kommun:

Den 1 maj övergick Linköpings kommun till en områdesbaserad vård och omsorg i hemmet. Detta innebär att kommunen har delats upp i 6 olika geografiska områden där 4 utförare har ett helhetsansvar. En och samma utförare har i respektive område ansvar för:

● Hemtjänst
● Hemsjukvård
● Hemrehabilitering
● Biståndsbedömda trygghetsboenden (tidigare kommunala trygghetsboenden och servicehus).

Syftet med att ställa om var och är att stärka kvaliteten och skapa en jämlik vård och omsorg. Alla kommuninvånare ska ha tillgång till en god vård och omsorg utifrån sina behov, oavsett var man bor. 

I område sydost är Vardaga utförare och har helhetsansvar vilket innebär att om man bor i det geografiska området tilldelas man Vardaga som utförare. I den nya modellen har alla utförare samma uppdrag. När det gäller kraven på leverans av lunchlådor kan utföraren välja att leverera varm eller kall mat. Om utföraren väljer kall mat, ska man se till att maten värms upp om brukaren önskar det – det ingår i ersättningen för leverans av lunchlåda. 

Omställningen kommer att följas upp både på individuell- och organisatorisk nivå. Vid synpunkter och klagomål är man välkommen att kontakta sin utförare i området alternativt äldreombudsman i Linköpings kommun.

Lisa Nylund-Kindefors, avdelningschef avdelning äldre, social- och omsorgsförvaltningen, Linköpings kommun