Ologisk oauktoriserad vänsterblink

Rondellkörning. "Reglerna är enkla och glasklara: Man behöver inte visa tecken när man kör in i cirkulationsplatsen" skriver signaturen "Jag håller på Transportstyrelsen".

Rondellkörning. "Reglerna är enkla och glasklara: Man behöver inte visa tecken när man kör in i cirkulationsplatsen" skriver signaturen "Jag håller på Transportstyrelsen".

Foto: Johan Nilsson / TT

INSÄNDARE2016-12-03 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag har noterat att somliga bilister blinkar vänster när kör in i en cirkulationsplats, som ju populärt kallas ”rondell” fastän ”rondellen” egentligen är plätten i mitten, ofta prydd med diverse ting.

Varför konstrueras en cirkulationsplats? Av främst två skäl: att eliminera farliga vänstersvängar i hårdtrafikerade korsningar samt att få ett smidigt trafikflöde. Ett ytterligare vanligt skäl är att lösa trafikproblem då fler än fyra vägar skall mötas.

Varför är vänsterblink i cirkulationsplats ologisk? Jo, om konstruktören av cirkulationsplatsen nått sitt mål, vilket de oftast gör, skall det inte finnas någon möjlighet till vänstersväng kvar. Man kan åka rakt fram hur många varv som helst utan att det finns någon väg till vänster.

Varför oauktoriserad? Jo om man går in på Transportstyrelsens hemsida finns en utmärkt liten film om hur man beter sig vid infart, inne i cirkulationsplatsen och vid utfart, http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Generella-trafikregler/Cirkulationsplats/

Reglerna är enkla och glasklara: Man behöver inte visa tecken när man kör in i cirkulationsplatsen för man har inget val men kan visa högerblink om man ämnar åka ut i första avfarten. Man visar alltid tecken när man genom högersväng lämnar cirkulationsplatsen. Man visar alltid tecken när man byter fil till vänster eller höger i flerfilig cirkulationsplats.

Kommunen kan utfärda lokala bestämmelser om till exemepel enkelriktning, parkering med mera men inte denna typ av generella regler enligt ovan, där Transportstyrelsen är enda myndighet så vitt jag känner till.

Min undran är därför: Vem eller vilka har ägnat sig åt oauktoriserad myndighetsutövning genom att lära ut detta ologiska beteende? Vissa körskolor tycks göra det. Vilken är bakgrunden?

Läs mer om