Alla kan inte betala med app – kommunens ansvar

Vid allt fler p-platser saknas numera möjligheten till alternativa betalningssätt. Är det inte kommunens ansvar att det alltid finns alternativa betalningssätt utöver att betala med app, skriver en Linköpingsbo.

Vad gäller betalningsmöjligheter för bilparkeringar i city har kommunen nu tappat bort sig. Kommunen gör skillnad på oss medborgare och bara vissa är numera välkomna att parkera sin bil i city, menar insändarskribenten.

Vad gäller betalningsmöjligheter för bilparkeringar i city har kommunen nu tappat bort sig. Kommunen gör skillnad på oss medborgare och bara vissa är numera välkomna att parkera sin bil i city, menar insändarskribenten.

Foto: Tommy Söderlund/Victor Bomgren

Insändare2024-04-06 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det borde vara alla kommuninvånares (och besökandes) rättighet att kunna parkera sin bil på av kommunen utsedda p-platser i city, givet att man betalar p-avgift. Vad gäller betalningsmöjligheter för bilparkeringar i city har kommunen nu tappat bort sig. Kommunen gör skillnad på oss medborgare och bara vissa är numera välkomna att parkera sin bil i city. 

På många p-platser kräver kommunen numera att man betalar via en app. Detta är absolut ett bra och smidigt sätt som fungera alldeles utmärkt för många! Men för den som inte äger en modern mobiltelefon, och/eller inte har möjlighet att ladda ner appar, alternativt inte vill lämna ut kontokortsnummer och andra känsliga personuppgifter till olika parkeringsbolag, då blir det svårt.

Vid allt fler p-platser saknas numera möjligheten till alternativa betalningssätt, till exempel att kunna betala p-avgift med kontokort. App är det enda som gäller. På de platser där det ändå fortfarande finns en p-automat är det inte ovanligt att p-automaten är ur funktion. Då finns ett telefonnummer man hänvisas att ringa. Det låter ju bra. Men sedan … 

Ringer man till exempel Linpark möts man av en automatisk telefonsvarare som börjar med: ”Om ni upplever att p-automaten är trasig …”

Vilket trams! Antingen så fungerar p-automaten, eller så fungerar den inte. Mellan raderna försöker man få det till att p-automaten inte är trasig, det är bara den som ringer som ”upplever" att den är trasig. Därefter fortsätter den automatiska rösten. Den berättar att eftersom man nu har fått en upplevelse av en icke fungerande p-automat så ska man nu ladda ner en app om man ska parkera på p-platsen. Men om man inte kan ladda ner appen är man förbjuden att använda parkeringsplatsen. Man uppmanas att leta reda på en helt annan parkering, som underförstått då har en fungerande p-automat. 

Nu undrar jag: Kan Linköpings kommun verkligen förbjuda oss medborgare att parkera våra bilar på kommunal parkeringsplats utrustad med p-automat, om p-automaten är tillfälligt trasig och därmed omöjliggör betalning? Hur blev det plötsligt mitt ansvar att ta konsekvenserna av att automaten är trasig? Betalningsvilja finns ju från min sida, men kommunen klarar inte av att ta betalt. 

Vidare funderingar från mig: Allt fler p-automater tas bort i city. Allt fler skyltar med info om hur man betalar för sin p-plats hänvisar numera enbart till vilken app som ska användas. Några alternativa betalningssätt finns inte alls. Kan man inte betala med en app förbjuds man att parkera på dessa p-platser.

Är det inte kommunens ansvar (eller de bolag som utsetts av kommunen att hantera detta) att det alltid finns alternativa betalningssätt utöver att betala med app?