Orimlig handläggningstid för svärmors akutärende

Linköpings kommun, är detta verkligen en rimlig väntetid för något som är potentiellt livshotande, undrar insändarskribenten.

I min värld är detta ett "akutärende" främst med tanke på brandrisken, men också för svärmors livskvalitet, menar insändarskribenten.

I min värld är detta ett "akutärende" främst med tanke på brandrisken, men också för svärmors livskvalitet, menar insändarskribenten.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2025-05-28 13:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den 23/4 felanmälde jag min alzheimersjuka svärmors spisvakt (som är installerad av kommunen), efter att hemtjänsten slagit larm om ett par otäcka incidenter där spisvakten inte fyllt sin funktion. 

Jag blev då lovad att en elektriker skulle ringa upp för att boka tid med oss. När vi inte hört något efter en vecka bestämde vi oss för att ta bort proppen till hennes spis, av rädsla för brand, för att skydda både henne och övriga i detta flerfamiljshus. 

Detta innebär att svärmor inte ens kan få ett ägg kokat av hemtjänsten till frukost/kvällsmat, utan endast är hänvisad till uppvärmning av mat som kan värmas i micron.

Veckorna gick och den 13/5 ringde jag upp igen och frågade varför vi inte fått någon återkoppling. Då blev jag lovad att handläggaren som tagit emot ärendet från början skulle ringa upp mig. 

Nu – nio dygn senare – väntar jag fortfarande ...

I min värld är detta ett "akutärende" främst med tanke på brandrisken, men också för svärmors livskvalitet.

Linköpings kommun, är detta verkligen en rimlig väntetid för något som är potentiellt livshotande?

Helén Jansson

Svar från Linköpings kommun:

Först vill vi börja med att beklaga att det tagit så pass lång tid att åtgärda problemet med spisvakten i din svärmors bostad. Vi har rutiner som vanligtvis säkerställer korta ledtider för ärenden som rör bostadsanpassning. I detta fall har det inte fungerat som det ska, och det är väldigt olyckligt. Vi tar till oss av kritiken och ser nu över vad som har gått fel i hanteringen av just detta ärende, så att liknande situationer inte ska uppstå igen.

Om du vill ha mer information om vad som hänt i ärendet, eller om hur processen ser ut framåt, är du varmt välkommen att höra av dig till oss via Kontakt Linköping på 013-20 60 00 eller kontakt@linkoping.se.

Sebastian Monell, avdelningschef, Linköpings kommun