Vi är en familj som har gått igenom en mycket svår tid och jag vill dela vår berättelse för att uppmärksamma bristerna i vården – i hopp om att det inte händer någon annan.
När vi sökte hjälp på Skäggetorp vårdcentral för vår dotter, som hade en tydlig svullnad i pannan och klagade på smärta, blev vi avfärdade flera gånger. Vi besökte vårdcentralen upprepade gånger, men varje gång fick vi höra att det "inte var något farligt". Varken ordentliga undersökningar eller vidare utredning gjordes.
Tiden gick och hennes tillstånd blev värre. Till slut fick vi åka direkt till US – där det visade sig att vår dotter hade en allvarlig infektion i skallbenet, något som krävde en akut operation där en del av skallbenet opererades bort. Läkarna berättade att infektionen var mycket nära att nå hjärnan, vilket kunde ha fått katastrofala följder.
Tack vare sjukvårdspersonalen på sjukhuset räddades vår dotters liv. Vi är djupt tacksamma för deras snabba och professionella insats.
Men vi känner också en stor sorg och besvikelse över att vår oro inte togs på allvar. Hade vårdcentralen agerat tidigare, hade detta kanske kunnat förhindras. Nu lever vår dotter med både fysiska och psykiska ärr från detta trauma.
Vi skriver inte detta för att peka ut någon enskild person, utan för att belysa hur viktigt det är att lyssna på patienter – särskilt barn – och ta symtom på allvar. Vi hoppas att vår berättelse kan leda till förändring.
"En orolig förälder"
Svar från Vårdcentralen Skäggetorp:
Vi beklagar djupt er upplevelse att ert barn inte fått den vård som hon behövt vid kontakt med vårdcentralen. Av hänsyn till patientsekretessen kan vi inte kommentera enskilda fall, men vi vill understryka att vi alltid strävar efter att erbjuda en trygg, säker och tillgänglig vård. Den här typen av synpunkter tar vi på stort allvar och följer upp för att se om det finns något vi kan lära oss eller förbättra.
Om du som patient eller anhörig har synpunkter eller är missnöjd med den vård du fått, finns det flera sätt att framföra det. På 1177.se/ostergotland/synpunkter-pa-varden kan du läsa mer om hur man går tillväga. Du är förstås också välkommen att vända dig direkt till oss på vårdcentralen för fortsatt dialog.
Katarina Yngve, verksamhetschef vid Vårdcentralen Skäggetorp