Patienten: "Bet sönder en tand – fick rådet att gå till apoteket"

Jag fick beskedet att det inte fanns någon tid för mig – varken nu eller senare, skriver en patient hos Folktandvården.

Insändarskribenten fick svaret att Folktandvården bara tar emot barn.

Insändarskribenten fick svaret att Folktandvården bara tar emot barn.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2025-06-19 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En plomb lossnade i den bakersta, nedre kindtanden. Jag ringde Folktandvården där jag är patient sedan många år. 

Kvinnan på Folktandvården frågade om jag hade ont? Nej, svarade jag, men det är vasst för tungan och man vill ju förebygga för stora ingrepp. 

Då fick jag besked från kvinnan om att det inte fanns någon tid för mig. Varken nu eller senare. Motiveringen var att man bara tog emot barn, samt någon mer grupp, men vilken hörde jag inte. 

Döm om min förvåning när jag fick tipset att köpa en tub tandfix på apoteket och forma en kula att peta i hålet!

Jag kan säga att jag provade, men kulan ville inte sitta kvar.

"Kund hos Folktandvården"

Svar från Folktandvården:

Jag beklagar det tråkiga bemötande du upplevt i kontakt med oss. I tillfällen av högt patienttryck kan det vara svårt att erbjuda en tid i närtid på just den klinik du kontaktat, men du borde ha blivit erbjuden en möjlig lösning utifrån dina förutsättningar.

En tillfällig lagning från apoteket kan vara bra i en övergångsperiod för att jämna ut vassa kanter, men kan vara svår att hantera och är ingen lösning på längre sikt.

Jag rekommenderar att du kontaktar din klinik via ”Synpunkter och klagomål” på 1177.se för att beskriva din frågeställning så att de på bästa sätt kan hjälpa dig vidare!

Axel Dahlstedt, verksamhetschef