NÀr jag kontaktade FolktandvÄrden fick jag veta att de arbetar med prioriteringsordning och att man inte fÄr komma enbart för att man har abonnemang, samt hÀnvisades till digital tandvÄrd för rÄdgivning.
Visst, prioritering Àr nödvÀndigt för patienter i riskgrupper, men abonnemangskunder bör ocksÄ beaktas i planeringen. Om det Àr kundens ansvar att fÄ en tid bör detta framgÄ av avtalet. Annars förvÀntar man sig att bli kallad regelbundet.
Om FolktandvĂ„rden inte kan möta efterfrĂ„gan bör de samordna med andra kliniker eller övervĂ€ga att ta in privata aktörer för att minska belastningen. TandvĂ„rd Ă€r en viktig del av hĂ€lsan, och abonnemangskunder förvĂ€ntar sig att fĂ„ det som utlovas â Ă„tgĂ€rder som behövs för att behĂ„lla en god munhĂ€lsa, vilket borde vara regelbundna undersökningar.
Karin
Svar frÄn FolktandvÄrden:
FrisktandvÄrdsavtalet innefattar förebyggande ÄtgÀrder och tandvÄrd baserat pÄ en individuell behovsbedömning till en fast kostnad.
Det ingÄr ocksÄ kostnadsfri rÄdgivning som kan bokas via Digitala FolktandvÄrden. Avtalet gÀller hos FolktandvÄrden i hela Sverige, till exempel vid behov av akut tandvÄrd pÄ annan ort.
Vi förstÄr att du undrar över att ingen undersökning utförts pÄ fem Är. Du gjorde helt rÀtt i att höra av dig till din klinik och vi beklagar att du inte erbjöds en tid. VÄr strÀvan Àr att i fall som ditt i första hand erbjuda tid pÄ den klinik man besökt tidigare och i andra hand pÄ nÄgon av vÄra övriga kliniker.
VĂ„rt uppdrag Ă€r att frĂ€mja en jĂ€mlik munhĂ€lsa i Ăstergötland och att finnas för alla invĂ„nare som vĂ€nder sig till oss. I det arbetet Ă€r hĂ€lsofrĂ€mjande och sjukdomsförebyggande Ă„tgĂ€rder grunden. För att vĂ„ra resurser ska rĂ€cka till för alla prioriterar vi vĂ„rdtiden enligt en politiskt fastlagd prioritetsordning, sĂ„ att patienter med störst behov fĂ„r hjĂ€lp först.
Annika Hurtig och Axel Dahlstedt, verksamhetschefer och chefstandlĂ€kare, FolktandvĂ„rden Ăstergötland