På grund av detta basproblem har jag sett mig nödsakad att byta vårdcentral tre gånger inom ett kort tidsperspektiv.
Problemet med att kräva hävning av journalspärr återkommer på alla vårdcentraler. Efter att jag försökte att få läkartid nu sist på grund av ett astmatillstånd tappade jag helt förtroendet till svensk sjukvård. I stället för att diskutera min hälsa så hamnade jag i en dispyt där jag blev tvungen att försvara mitt val av spärrad journal. Efter några minuter lade jag på för att motverka ett ”kruppanfall”. Men, jag fick bland annat höra att det var ”omöjligt” att hjälpa mig om jag inte släppte på journalspärren trots att jag sade att jag själv kunde bidra med behövlig information.
På grund av att jag inte finner någon som helst anledning att släppa på journalspärren så ser jag mig nu stå utan svensk sjukvård. Av någon anledning tycks det vara viktigare att jag släpper på spärren än att jag får adekvat sjukvård. Förstår inte varför eftersom en dålig journal med många direkta faktafel på intet sätt ger en patient god och säker vård – snarare tvärtom. Jag vet att jag inte är ensam med att få det här bemötandet. Kanske vi som blir nekade vård och läkemedel ska vända oss till riksdagen för att begära skattelindring?Kanske vi ska anmäla sjukvården för misshandel eftersom vi som blir nekade vård på grund av spärrad journal är utsatta för brott! Det finns lagstiftning som tillåter att man spärrar sin journal. Det står skrivet i Patientdatalagen. Man spärrar inte sin journal utan orsak!
IVO anser att jag skall anmäla till dem. Men, det anser inte jag eftersom det inte är jag som ska granskas (och därigenom få en offentlig journal) utan organisationen svensk sjukvård som helhet. Hur sjukvården överlag bemöter personer med spärrad journal. Det här är ett större problem än en enstaka kritisk patient som riskerar sin hälsa på grund av en spärrad journal och att därigenom inte få tillgång till behövlig sjukvård. Det får helt enkelt inte fungera så här inom svensk sjukvård! En sjukvård som tydligen inte är tillgänglig för oss som har spärrad journal – inte ens vid andningsproblematik.
För oss är det appen ”SOS Alarm” som gäller, men när ambulansen kommer fram kanske det är för sent. Och vad kan man kalla det för då?
"AC"
Svar från Region Östergötland:
Först vill vi beklaga din upplevelse vid kontakt med sjukvården. Som patient har man alltid rätt att bli korrekt och respektfullt bemött. Man har också rätt till en medicinsk bedömning vid symtom.
Patientjournalen är ett centralt verktyg i kommunikationen mellan patient och vårdgivare. Vi vill understryka vikten av att journalen är tillgänglig, då den är viktig ur patientsäkerhetssynpunkt. Att sjukvården kan ta del av journaluppgifter minskar risken för man ska missa information som är viktig för att kunna ge patienten rätt råd, vård och behandling.
Region Östergötland har nolltolerans mot dataintrång och arbetar aktivt för att obehöriga inte ska ta del av journaluppgifter. Du som patient ska känna dig trygg med att dina uppgifter inte hamnar i orätta händer.
Lena Lundgren, hälso- och sjukvårdsdirektör, Region Östergötland