Pedagogernas lista över bristerna i förskolan: "Överkörda"

Vi har en kÀnsla att vi ska vara tacksamma över att fÄ jobba i Linköpings kommun. Vi har bara skyldigheter och inga rÀttigheter, skriver pedagoger i Linköping.

Alla medarbetare har rÀtt till semester pÄ sommaren och arbetsgivaren ska efterstrÀva en period om fyra sammanhÀngande veckor för medarbetaren, skriver Helén Petersson, avdelningschef förskola i sitt svar till pedagogerna.

Alla medarbetare har rÀtt till semester pÄ sommaren och arbetsgivaren ska efterstrÀva en period om fyra sammanhÀngande veckor för medarbetaren, skriver Helén Petersson, avdelningschef förskola i sitt svar till pedagogerna.

Foto: Lina Gillman/Victor Bomgren/Fredrik Sandberg/TT

InsÀndare2025-04-04 05:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

1. SemestervĂ€xling gĂ€ller bara i vissa omrĂ„den hos kommunen, olika rektorsomrĂ„den har olika regler. Rektorn avgör vilka som ska kunna utnyttja denna möjlighet som erbjuds som förmĂ„n pĂ„ kommunens hemsida. 

2. Planeringstid tas frÄn och med nu bort frÄn en hel yrkesgrupp och ska ligga pÄ en annan yrkesgrupp. Vi kÀnner oss överkörda och det jobb vi gjort förut Àr vi inte lÀngre betrodda att göra. Vi borde fÄ tid att reflektera och utvÀrdera.

3. Information som vi lyfter med bitrÀdande stannar ofta dÀr, vi fÄr ingen Äterkoppling. I informationen vi fÄtt frÄn Helén Petersson ska vi dÄ kontakta henne, men vi nÄr henne inte pÄ telefon dÄ vÀxeln inte slÀpper igenom anstÀllda till hennes nummer.

4. Resurspassen Ă€r inte likvĂ€rdiga i hela kommunen dĂ„ varje rektor bestĂ€mmer sjĂ€lv i sitt omrĂ„de. Vi pedagoger har en stĂ€ndig oro/stress över dessa pass. NĂ€r fĂ„r jag Ă„ka? Vart ska jag? Vad möter jag nĂ€r jag kommer dit? Är det barn som mött nya pedagoger flera dagar pĂ„ rad nu nĂ€r ordinarie pedagog Ă€r borta? Vad ger detta för trygghet hos yngre barn? NĂ„got som skapar oro i hela gruppen.

5. Semester/ledigheter mĂ„ste planeras lĂ„ng tid i förvĂ€g – oftast tre mĂ„nader – men det Ă€r inte sĂ€kert man fĂ„r sin semester i alla fall. Detta skapar oro och stress hos de som planerar att resa ivĂ€g med familjen och man kan varken boka stuga eller flyg. Man kan heller aldrig resa bort spontant, Ă€ven om vi kollegor stĂ€ller upp för varandra sĂ„ mĂ„ste rektorn godkĂ€nna. Vi Ă€r ocksĂ„ vĂ€rda en sammanhĂ€ngande semester pĂ„ sommaren och vill inte behöva bryta den för att jobba en vecka mitt i juli – sĂ„ att vi mĂ„ste stanna hemma nĂ€r familjen har bokat in en resa.

6. Vi fÄr inte ens ledigt för att gÄ pÄ lÀkarbesök om det inte Àr akut. Det gör att vi gÄr hÀr med diverse krÀmpor som vi inte kan fÄ hjÀlp med eftersom vÄrdcentralen inte har kvÀllsöppet.

7. Maten Ă€r transporterad till mĂ„nga förskolor, vilket gör att matrĂ€tter som barnen Ă€lskar inte Ă€r de godaste. Vi tar pannkakor som exempel. Pannkakorna ligger i blĂ€cket, Ă€r uppvĂ€rmda i tillagningsköket och ligger sedan i vĂ€rmeskĂ„p pĂ„ vĂ€g till oss. De Ă€r bĂ„de hĂ„rda och torra innan barnen ska Ă€ta. Vi ger dem inte chansen att lyckas dela pannkakan, för det gĂ„r inte med kniv och gaffel. 

Soppan Àr inte populÀr och den dagen fÄr vi förstÀrka mellanmÄlet för att barnen ska orka leka. Grönsaker efter Ärstid Àr nog bra för ekonomin, men inte för barnen. Vi ser stor skillnad pÄ grönsaksÄtgÄngen nu och nÀr vi fick flera grönsaker att vÀlja mellan som barnen gillar: tomater, gurka, majs och morötter. Ofta Àr maten smaklös, men ibland kan den vara bÄde för salt och för stark för att barnen ska kunna Àta den.

8. Sommarlov. Vi saknar ocksĂ„ en regel som innebĂ€r ledighet för alla barn. Det finns barn som under sin fem Ă„rs lĂ„nga förskolevistelse aldrig har en ledig dag. Inte ens pĂ„ sommaren. Det finns vĂ„rdnadshavare som Ă€r separerade och vĂ€ljer att jobba alla veckor man har barnen, vilket gör att barnen aldrig fĂ„r ledigt. Dessa barn har ocksĂ„ ofta lĂ„ng vistelsedag: 06.15–17.30 varje dag Ă€r inget ovanligt. Det Ă€r en mĂ€nsklig rĂ€ttighet att fĂ„ vila tycker vi. 

"Trötta, besvikna och överkörda pedagoger"

Svar frÄn Linköpings kommun:

Jag uppfattar att det finns en del i arbetet i förskolan som bÄde skapar oro och en kÀnsla av orÀttvisa. Det har jag bÄde förstÄelse och respekt för. Jag kommer bemöta delar av det som skrivs hÀr i mitt svar, men för att kunna ha en dialog kan du ta kontakt med mig. Jag vill att alla medarbetare ska fÄ Äterkoppling och kunna nÄ mig. Om det Àr svÄrt att komma fram via telefon gÄr det ocksÄ bra att mejla.

Möjligheten att vĂ€xla lön mot fler semesterdagar Ă€r en förmĂ„n som varje chef beslutar om utifrĂ„n verksamhetens behov. Det innebĂ€r att det blir olika beslut dĂ„ förutsĂ€ttningar skiljer sig Ă„t och det Ă€r dĂ€rför inte sĂ€kert att alla som önskar kan fĂ„ det beviljat. 

ÖnskemĂ„l om ledighet beviljas sĂ„ lĂ„ngt det Ă€r möjligt under hela Ă„ret. Vid semesterplaneringen Ă€r det viktigt att sĂ€kerstĂ€lla bemanningen och en fungerande verksamhet. Chefen ansvarar för att godkĂ€nna ledighet. Alla medarbetare har rĂ€tt till semester pĂ„ sommaren och arbetsgivaren ska efterstrĂ€va en period om fyra sammanhĂ€ngande veckor för medarbetaren. 

NÀr vi drog tillbaka beslutet om samplanering var syftet att ge större möjligheter att anpassa organisationen och ta hÀnsyn till de synpunkter vi fÄtt frÄn medarbetare. Rektor ansvarar för att organisera verksamheten utifrÄn de behov som finns i respektive omrÄde. Det Àr viktigt att medarbetare pratar med sin chef om det som skapar oro och stress utifrÄn den organisering som Àr pÄ arbetsplatsen. Cheferna uppmanas ocksÄ att ha dialog med medarbetarna i de hÀr frÄgorna.

Förskolan har olika yrkesgrupper med olika uppgifter, och planeringstiden anpassas dÀrefter. FörskollÀrare ansvarar för undervisningen och behöver planeringstid för det uppdraget. Det Àr viktigt att det ocksÄ finns gemensam tid i ett arbetslag för att bÄde reflektera och planera. Jag vet att det finns svÄrigheter att organisera tiden och arbetet pÄgÄr ute i verksamheterna för att hitta lösningar.

Tillsynstider varierar och alla barn Ă€r vĂ€lkomna till förskolan den tid som behövs utifrĂ„n vĂ„rdnadshavares arbete eller studier. Dagarna planeras för att möta barnens behov och innehĂ„ller bĂ„de aktivitet och vila. Det Ă€r viktigt att vĂ„rdnadshavare lĂ€mnar in rĂ€tt schema och uppdaterar vid förĂ€ndringar, sĂ„ att vi kan bemanna pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt. 

Vill avsluta med att tacka alla medarbetare och chefer som gör ett bra jobb varje dag i vÄra verksamheter.

Helén Petersson, avdelningschef förskola