Postgång utan förnuft

Med alla olika företag som kör post fram och tillbaka verkar hanteringen föga rationell, resonerar Per-Anders Lundh.

Med alla olika företag som kör post fram och tillbaka verkar hanteringen föga rationell, resonerar Per-Anders Lundh.

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Insändare2019-02-06 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag har hört att man för länge sedan fick post två gånger per dag och att man även fick post på lördagar. Nu vill Postnord få rätt att bara dela ut post tre gånger i veckan. Men det är ju inget mot hur det är nu för tiden.

Kl 2 på natten kommer ett företag, Bring tror jag, med dagens första brev.

Kl 10 kommer Schenker och hämtar paket.

Kl 11 kommer DHL och hämtar paket.

Kl 12 kommer Postnords lantbrevbärare och hämtar och lämnar brev och paket

Kl 13 kommer Schenker och lämnar paket

Kl 14 kommer DHL och lämnar paket

Kl 15 kommer Dachser med en leverans

Detta händer inte varje dag och inte exakt på dessa klockslag, men det skulle kunna hända den dagen vi har leverans till och från alla våra leverantörer och större kunder samma dag.

En vanlig dag kommer och hämtas post åtminstone 3–4 gånger per dag.

Hur kan detta vara samhällsekonomiskt försvarbart?

Hur kan det vara företagsekonomiskt försvarbart?

Hur kan det vara försvarbart utifrån miljö och klimat?

Vi är ett litet familjeföretag ute på landet som dagligen levererar varor till våra kunder och som flera gånger i veckan får leveranser från våra leverantörer. Vi har 500 meter till allmän väg och cirka 7 kilometer in till närmaste tätort. Vi är helt beroende av att leveranserna till och från vårt företag fungerar. Även privat är vi här på landet naturligvis beroende av att få vår post regelbundet.

Att posthanteringen avreglerades för ett antal år sedan känner vi till och att all posthantering sedan dess har blivit sämre för varje år som går är också allmänt känt, tyvärr. Postnord får mesta kritiken, men jag antar att de bara försöker få sitt privata företag att vara lönsamt, precis som alla de andra företagen i samma bransch. När det nu är privata företag som sköter detta kan vi ju inte längre ställa särskilt höga krav på dem.

När det privata näringslivet får ansvar för viktig infrastruktur fråntar vi oss möjligheten att styra samhällsutvecklingen. När företagen inte längre finner det lönsamt att åka ut till oss flera gånger om dagen för att hämta eller lämna ett brev eller ett paket kommer de snart att kräva av oss att vi ska resa in till stan för att åka runt till olika in- och utlämningsställen för att hämta vår post. Då kan vi ju drömma om att kunna fortsätta vår verksamhet här ute på landet. Då får vi antigen flytta in till stan eller lägga ner.

Per-Anders Lundh

Läs mer om