Primärvårdens svar vittnar om oförståelse

Insändare2023-01-24 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Hur ska jag göra för att få en tid hos min läkare?" (21/1):

I lördagens Corren fanns en insändare från Linda som redogjorde för svårigheterna att boka tid på sin vårdcentral. Hon fick svar från chefen för Primärvårdscentrum. Han rådde henne att via appen Din vård boka tid för ett digitalt möte med regionens digitala vårdcentral. Svaret vittnar, tyvärr, om en oförståelse för många människors önskemål, och en okunskap om att många människor inte har de digitala artefakter och den digitala kunskap som krävs för att följa råden. Det gäller särskilt många äldre – men inte bara äldre. 

Enligt Internetstiftelsens senaste rapport är det cirka en miljon medborgare som inte är digitaliserade. Om de inte alls lyckas komma i kontakt med vården kan det leda till felaktiga uppfattningar om vårdbehov och köernas storlek förutom till lidande och besvär för den enskilde. Vården och all annan offentlig service måste garantera att alla medborgares behov möts – inte bara de som har den ekonomi och de kunskaper som krävs för att boka digitala möten via appen.