30-sträckan upplevs som mycket omotiverad för oss som är beroende av vägen. För trafikanter är en 30-sträcka en stark signal om att det finns till exempel en skola eller annan uppsiktskrävande situation i området. Inte för en väg genom obebyggd landsbygd med mycket få trafikanter.
Undertecknad har fört enkel statistik sedan 30-skyltarna sattes upp. På de första 30 passagerna under dygnets ljusa timmar har 6 fotgängare noterats vid fyra tillfällen samt tre cyklister vid två tillfällen. Under samma period noterades cirka 30 bilar.
En summering ger att vägen används huvudsakligen som transportled till staden och inte för promenader. Möjlighet till promenader finns på många stigar och numera avstängda vägar på området.
Att dessutom peka ut denna väg som ridstig upplevs som provocerande för boende som är beroende av vägen för transporter när det finns alternativa stigar och vägar inne på området (närmare stallet). Undertecknad har endast sett en ryttare under sommarhalvårets passager.
Det är viktigt för oss boende i området att nå arbetsplatser, skolor, affär, sjukvård, resecentrum. Den nu enda återstående vägen förbi Rosenkälla sparar för många boende cirka 4 km enkel väg till staden. För en familj med kanske 500 passager per år blir det cirka 400 mil längre om den inte vore tillgänglig.
Totalt sett för det trettiotal berörda hushållen skulle det innebära en kostnad om cirka 300 000 kronor/år. En överslagsberäkning för miljöbelastning blir ökade koldioxidutsläpp på cirka 24 ton per år.
Vi som bor i det beskrivna området vill:
Att hastighetsbegränsningen åter höjs till 50 km/h.
Att parkeringsplatser som finns i Rosenkällaområdet blir tydligt markerade och avskilda från Rosenkällavägen.
Att gång, rid och cykelvägar tydligt markeras och avskiljs från Rosenkällavägen.
Johansson Bergenwald