Resenären: "Helt orimligt att överlåta ansvaret till lokföraren"

Östgötatrafiken måste lyssna på tågpersonalen och ta deras befogade kritik på allvar, skriver en resenär.

Ökad bemanning innebär visserligen ökade kostnader – men också ökad säkerhet för alla, skriver en resenär.

Ökad bemanning innebär visserligen ökade kostnader – men också ökad säkerhet för alla, skriver en resenär.

Foto: Dennis Petersson

Insändare2025-08-07 19:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Ingen kundvärd på nödstoppade tåget – lokförare rasar" (6/8) och "Tre polisinsatser på pendeltåg i Linköping – under samma dag" (7/8):

Efter de senaste våldsincidenterna på Östgötapendeln har tågvärdarnas betydelse ifrågasatts från ansvarigt håll. Händelserna verkar betraktas som rena polisärenden. 

Det är naturligtvis svårt att helt undvika störande personer, men förutsättningen att upptäcka och hantera hotfulla situationer på plattformar och tåg borde rimligen öka genom observanta kundvärdar. 

Att helt överlåta ansvaret till ensamma lokförare är fullständigt orimligt. Kundvärdar kan snabbt larma både förare och polis vid allvarliga händelser. Hur gör man då kundvärdar saknas? Kanske överlåta ansvaret till passagerarna?

Därför borde Östgötatrafiken lyssna på tågpersonalen och ta deras befogade kritik på allvar. Ökad bemanning innebär visserligen ökade kostnader – men också ökad säkerhet för alla!