Resenären: "Jag kan få vänta nästan tre timmar på färdtjänst"

Som färdtjänstberättigad blir man inte särskilt attraktiv på arbetsmarknaden när en arbetsdag inklusive restid kan uppgå till nästan 14 timmar, skriver en resenär.

Kommunerna har ofta synpunkter på att det går åt många hemtjänst- och/eller assistanstimmar. Inte så konstigt om en personal behöver vänta 5 timmar och 30 minuter av sin arbetsdag. Hur effektivt är det, skriver en resenär.

Kommunerna har ofta synpunkter på att det går åt många hemtjänst- och/eller assistanstimmar. Inte så konstigt om en personal behöver vänta 5 timmar och 30 minuter av sin arbetsdag. Hur effektivt är det, skriver en resenär.

Foto: Arkiv

Insändare2025-06-23 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sedan mer än 10 år tillbaka har Östgötatrafiken på uppdrag av Region Östergötland och östgötakommunerna ansvar för regelverk och beställning av resor med färdtjänst inom den egna kommunen eller kommunövergripande. 

Av reglerna framgår att varje resa måste beställas minst 2 timmar före avresa och att resan kan omplaneras med ett tillägg på ytterligare 45 minuter, det vill säga 2 timmar och 45 minuter totalt. Detta kallas särskild eller anpassad kollektivtrafik. 

Ja, nog är den särskild. 

Inom kommunal kollektivtrafik finns sällan eller aldrig några bussar som avgår med en väntetid på 2 timmar och 45 minuter. Skulle det vara så dras linjen in för att ingen åker. 

I praktiken innebär det en väntetid på 5 timmar och 30 minuter för en tur och returresa inom resenärens hemkommun. Konkret blir det så här: en resenär som bokat tid hos frisören kan alltså få vänta 2 timmar och 45 minuter för att bli upphämtad. När klippningen är slut ringer resenären för att boka återresa och då uppstår ytterligare 2 timmar och 45 minuters väntan. Det finns ganska många resor som inte går att planera upphämtning och återresa samtidigt.

Östgötatrafiken, Region Östergötland och kommunerna anser att det är helt rimligt att frisören ska bereda resenären utrymme att vänta 2 timmar och 45 minuter på plats efter utförd klippning. 

Vad händer vid stängning? Jo, resenären tvingas att stå utomhus i väntan på att bli upphämtad. Vad händer med den resenär som till exempel har en ledsagare från hemtjänsten eller kanske en personlig assistent? Det går 2 timmar och 45 minuter extra som ledsagaren/assistenten ska ha betalat för väntetid. 

Detsamma gäller vid konserter, begravning, dop eller andra tillfällen då förbeställning inte fungerar. 

Kommunerna har ofta synpunkter på att det går åt många hemtjänst- och/eller assistanstimmar. Inte så konstigt om en personal behöver vänta 5 timmar och 30 minuter av sin arbetsdag. Hur effektivt är det? Är det samhällsekonomiskt? Har någon räknat på den totala samhällskostnaden?

Det gäller även den som arbetar oregelbundet eller vill ha stimulans i livet. Ska inte den som är beviljad färdtjänst få förfoga över sin egen tid och delta i samhällets utbud? Nej, tydligen inte i Östergötland. Här råder annan ordning som inte går att påverka. 

Det som värre är att det inte enbart påverkar resenären utan också annan personal, verksamheter, företag med flera. Som färdtjänstberättigad blir man inte särskilt attraktiv på arbetsmarknaden när en arbetsdag inklusive restid kan uppgå till nästan 14 timmar. Detta måste belysas. 

När och på vilket sätt överlät resenärerna all sin tid i färdtjänstens ägo? Detta är helt omänskligt och har påtalats i ett flertal dialoger med Östgötatrafiken, Region Östergötland och länets kommuner – tyvärr utan resultat. 

"Färdjänstresenär sedan 35 år"

Svar från trafik- och samhällsplaneringsnämnden:

Jag beklagar att du inte är nöjd med färdtjänsten och framför allt att det verkar finnas så mycket missförstånd. En färdtjänstresa i Östergötland kan beställas tidigast 14 dagar i förväg och senast 2 timmar innan man önskar resa. Östgötatrafiken uppmanar till att beställa sina resor i så god tid som möjligt, för att möjliggöra en så effektiv planering som möjligt. Det är också viktigt att avbeställa resor i god tid om förhinder skulle uppstå.

När du beställer en resa kan du önska en viss tid när du vill åka. Den önskade tiden kan maximalt förskjutas +/- 45 minuter för att möjliggöra effektiv samplanering och kostnadseffektiv användning av resurser. Har du en tid att passa kan du beställa en ”senast framme-tid”. Då tas hänsyn till den tiden när fordonets resa planeras. För återkommande resor, till exempel till arbete, kan du ha stående tider till och från arbetet och behöver då inte beställa vid varje tillfälle. Någon särskild väntetid finns inte alls på sådana resor.

Du nämner ett antal saker som du menar inte går att planera i förväg. Jag vill påstå att just frisörbesök, begravning, dop med mera borde gå alldeles utmärkt att planera i förväg. Om sådana resor beställs i god tid är möjligheten att få en resa nära den önskade tiden mycket god.

Fordonen som kör den särskilda kollektivtrafiken har en god tidspassning och väntetider över 20 minuter är sällsynta, mindre än 0,5 procent.

Hör gärna av dig till Östgötatrafiken så hjälper de till att reda i vad det är som inte fungerar med dina färdtjänstresor.

Jan Owe-Larsson (M), ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden, Region Östergötland