Rykten om upphandling skapar osÀkerhet

Är det sant att all kommunal LSS-verksamhet och gruppboenden ska upphandlas? Det Ă€r en frĂ„ga som vĂ€cker bĂ„de oro och funderingar bland personalen, menar insĂ€ndarskribenten.

Att det ryktas om detta i korridorerna skapar en osÀkerhet som kan pÄverka arbetsmiljön och arbetsmoralen, menar insÀndarskribenten.

Att det ryktas om detta i korridorerna skapar en osÀkerhet som kan pÄverka arbetsmiljön och arbetsmoralen, menar insÀndarskribenten.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

InsÀndare2024-11-05 05:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Om detta beslut Ă€r pĂ„ gĂ„ng, Ă€r det av stor vikt att kommunens medarbetare fĂ„r korrekt information sĂ„ snart som möjligt. Att det ryktas om detta i korridorerna skapar en osĂ€kerhet som kan pĂ„verka arbetsmiljön och arbetsmoralen. Varför ska personalen vara de sista som fĂ„r veta om en sĂ„ viktig förĂ€ndring Ă€r pĂ„ gĂ„ng? 

Om kommunen planerar en upphandling, borde kommunikationen till medarbetarna prioriteras sÄ att de kan förbereda sig för eventuella förÀndringar.

Betty

Svar frÄn Linköpings kommun:

Vi förstÄr att det kan finnas en viss oro kring upphandlingar. Det Àr viktigt för oss att alla medarbetare kÀnner sig trygga och informerade.

Linköpings kommun mÄste ha verksamhet i egen regi för att kunna sÀkerstÀlla drift om upphandlade verksamheter brister i sina avtal, utifrÄn planering av krig och kris samt för att upprÀtthÄlla kontinuitet för sÀrskilt sÄrbara grupper. Fördelning av hur stor del av verksamheten som ska upphandlas regleras i en konkurrensutsÀttningsplan som antas varje mandatperiod. GÀllande plan anger att fördelningen av privat och egenregi inom LSS ska vara 50 procent av vardera. StÀllningstagande för vilka verksamheter som ska upphandlas eller bedrivas i egen regi fattas i samband med internbudget.

Just nu sker förĂ€ndringar inom personlig assistans. FrĂ„n och med den 1 februari 2025 kommer den person som valt Linköpings kommun som utförare av personlig assistans, att överföras till Lilja assistans. Det innebĂ€r att den som vĂ€ljer kommunen som utförare, eller som inte gjort nĂ„got aktivt val av utförare fĂ„r Lilja assistans som utförare. 

De medarbetare pÄ Linköpings kommun som berörs av denna upphandling fick information om detta redan under vÄren 2024. Medarbetarna har under oktober mÄnad bjudits in till informationsmöten dÀr den nya utföraren Lilja assistans, fackliga representanter, HR och chefer har delat information och svarat pÄ eventuella frÄgor som medarbetarna har.

Arbetar man i dagslÀget som personlig assistent i Linköpings kommun och har frÄgor och funderingar ska man i första hand ta kontakt med sin chef.

Det Àr beklagligt att rykten sprids och skapar osÀkerhet. Givetvis Àr det prioriterat att den personal som pÄverkas av stora förÀndringar och upphandlingar informeras i tidigt skede.

Lise-Lotte Ardell, avdelningschef LSS, Socialförvaltningen, Linköpings kommun