Sänk åldern för körkort till 16 år – och öka säkerheten

16-åringar klarar den trafikfarliga mopedbilen galant. Varför skulle vi inte klara av att köra en riktig bil, frågar sig insändarskribenten.

Att införa körkort från 16 år hade funkat precis lika bra här i Sverige som det gör i många delstater i USA, menar insändarskribenten.

Att införa körkort från 16 år hade funkat precis lika bra här i Sverige som det gör i många delstater i USA, menar insändarskribenten.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2023-11-29 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I dag måste man ha fyllt 18 år i Sverige för att kunna ta B-körkort och innan det är man inte tillräckligt “mogen”. Ungdomar stöter på många åldersgränser i samhället som ofta kan stå i vägen varav en av dem är åldersgränsen på körkort. Vi ungdomar behöver lika mycket som vuxna ta oss till jobb, skola och aktiviteter på ett smidigt och snabbt sätt. Även fast det finns en möjlighet för unga att ta AM-körkort vid 15 års ålder som inkluderar körning av moped, mopedbil och A-traktor är det ingen utmärkt lösning. Mopedbilarna som många unga åker runt i är en mycket större trafikfara än en vanlig bil. Åldersgränsen på körkort borde sänkas till 16 års ålder för att främja trafiksäkerhet och bidra till en bättre vardag för unga. 

Enligt en motion från två riksdagsledamöter från Sverigedemokraterna borde körkortsåldern sänkas från 18 till 17 år. Därav att vi i dag har en situation på våra vägar där många färdas mycket långsammare än majoriteten, främst mopeder, mopedbilar och A-traktorer. Det kan göra många trafikanter irriterade om till exempel en A-traktor som bara får köra i 30 km/h åker på en 60-väg. Det resulterar främst i farliga omkörningar när de flesta inte har tålamod att ligga bakom en liten stund. När jag själv kör moppe till skolan blir jag lika rädd varje gång någon snabbt kör om och är centimeter från att köra in i mig eller bilar i andra färdriktningen. 

De flesta unga behöver ta sig till skolan, jobb och aktiviteter på egen hand utan att man har möjlighet att få skjuts av föräldrar. Destinationen man ska till kan i många fall ligga långt bort och det tar mycket tid att antingen åka kommunalt, åka moped, cykla eller att gå. Att få ta körkort vid 16 års ålder hade gjort det enklare och mindre tidskrävande för unga att ta sig fram. 

Många har åsikter om att körkortsåldern absolut inte borde sänkas på grund av fördomar som ligger främst hos äldre. Att unga inte är tillräckligt mogna och inte har ansvar nog för att vara ute på vägarna och köra vanlig bil. Att olyckorna kommer att öka om oansvarfulla ungdomar är ute och kör fort och ouppmärksamt.

Som ungdom själv håller jag inte med om detta. Vid 16 års ålder är man mognare än många tror och definitivt tillräckligt ansvarsfull för att köra riktig bil som mopedbil. Jag skulle säga att det blir farligare för alla när det är tillåtet att ungdomar åker runt i en plastlåda. Enligt Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF) saknar mopedbilarna grundsäkerhet. Euro NCAP har utfört krocktester med mopedbilar som visar att de har en oacceptabelt hög risk för krockar och skador, även vid lägre hastigheter. Det finns flera säkerhetsfunktioner i en mopedbil som är sämre än i vanliga bilar. Om mopedbilen kolliderar med ett tyngre fordon kan allvarliga olyckor inträffa och under de senaste åren har mopedbilsolyckorna ökat kraftigt. 

Att införa körkort från 16 år hade funkat precis lika bra här i Sverige som det gör i många delstater i USA. Situationen vi har i dag på våra vägar med en stor del fordon som färdas mycket långsammare än majoriteten är ohållbar och en säkerhetsrisk. Tiden unga lägger i dag på att ta sig fram hade kunnat läggas på viktigare saker som att studera. 16-åringarna klarar den trafikfarliga mopedbilen galant, varför skulle de inte klara av att köra en riktig bil?