Satsa på järnvägen – för miljöns och trafiksäkerhetens skull

Invånare i Norrköping och Linköping reflektera över alla lastbilsterminaler som etablerats i kommunerna, säger insändarskribenten.

Transportföretagen i Sverige meddelar att det behövs 150 000 nya medarbetare till år 2040, men man hittar dem inte, säger insändarskribenten.

Transportföretagen i Sverige meddelar att det behövs 150 000 nya medarbetare till år 2040, men man hittar dem inte, säger insändarskribenten.

Foto: Nils Gruvebäck

Insändare2025-07-15 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Enligt Naturvårdsverket ökade de svenska utsläppen av växthusgaser med 7 procent förra året. Det mesta härrör från vägtrafiken. 

Därför borde invånarna i Norrköping och Linköping reflektera över alla stora lastbilsterminaler som under flera år etablerats runt om i kommunerna.

Transportföretagen i Sverige meddelar att det behövs 150 000 nya medarbetare till år 2040, men man hittar dem inte. 

Varför inte se till att en del av de nya medarbetarna i stället får jobb inom järnvägen?

Idag är onödigt många sysselsatta med lastbilstransporter som ofta sker parallellt med järnvägsspåren. Vägtransporter är mycket energikrävande och fortfarande starkt beroende av fossil diesel. 

Dessutom brottas vägtransportbranschen med allvarliga säkerhetsproblem som otillåten hastighet, övervikt, dåliga bromsar och däck.

Se därför till att järnvägen får de resurser som krävs och bygg fler omlastningsterminaler för lastbil och tåg. 

För miljöns och trafiksäkerhetens skull.