Sätt stopp för alkoholreklamen

Alkoholreklamen letar sig fram till unga på många olika vägar.

Alkoholreklamen letar sig fram till unga på många olika vägar.

Foto: Wilma Nora D. Nygaard

Insändare2019-04-26 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi unga exponeras för alkoholreklam via sociala och traditionella medier 1 120 gånger i månaden! Enligt IQ – ett fristående dotterbolag till Systembolaget – visar forskning att alkoholreklamen tidigarelägger debuten för ungdomar och de som redan dricker ökar sin konsumtion.

Lagstiftningen säger att alkoholreklam inte får rikta sig till unga under 25 år, trots det möts vi av den 1 120 gånger per månad. 69 procent av svenska folket anser att alkoholreklamen är förskönande och 74 procent tycker att reklamen uppmanar till bruk av alkohol, vilket också är olagligt. Vi måste ta ett större ansvar och se till att lagen efterföljs!

Efter att reklamen för tobak förbjöds gick konsumtionen ner kraftigt, att stoppa alkoholreklamen kommer ge samma effekt. Så politiker, vad väntar ni på?

Linnea Gustavsson

ordförande för ungdomens nykterhetsförbund i Östergötland

Läs mer om