Sjuksköterskan uppmanar Linköpingsborna: "Bli inte sjuka"

Till allmänheten vill jag säga, bli inte sjuk, bedriv egenvård i mesta möjliga mån. Och om du verkligen måste få kontakt med oss, ring senast klockan 08.00, innan telefonkön är fylld för dagen, skriver en sjuksköterska i Linköping.

Jag är trött på alla siffror och statistik om vår dåliga tillgänglighet – som hela tiden vinklas mot oss. Som om det är personalens fel, skriver en sjuksköterska i Linköping.

Jag är trött på alla siffror och statistik om vår dåliga tillgänglighet – som hela tiden vinklas mot oss. Som om det är personalens fel, skriver en sjuksköterska i Linköping.

Foto: Fredrik Sandberg/Christine Olsson/TT

Insändare2025-05-02 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag arbetar som sjuksköterska inom Region Östergötland, på en vårdcentral i Linköpings kommun. Vi får ständigt höra, som hårt arbetande personal, att vi har dålig tillgänglighet per telefon. 

Telefontillgängligheten har högsta prioritet inom primärvården av förståeliga skäl. Och det är tyvärr sant att många vårdcentraler brister i detta på grund av att vi är för få sjuksköterskor! Att vi är för få beror till stor del på att regionens ansvariga har misskött ekonomin (våra skattepengar) under flera år. Hade det varit ett privat bolag, hade det gått i konkurs för länge sen. Man lånar nu pengar till löner, till oss som valt att kämpa vidare för patienternas skull. 

Media rapporterar, och intranätet informerar, ständigt om vår låga tillgänglighet. Vad ska vi som sjuksköterskor göra åt det? Hjälp oss i stället för att skuldbelägga! Vi kan bara prata med en patient i taget. Vi "klockas" hur många samtal vi ringer, hur lång tid varje samtal tar inklusive dokumentation. Det är ett enormt stressmoment! Jag är trött på alla siffror och statistik om vår dåliga tillgänglighet – som hela tiden vinklas mot oss. Som om det är personalens fel! 

När jag som anställd de senaste två veckorna försökt att ringa löneavdelningen/HR, eftersom jag fått fel/för lite lön, kommer jag inte fram för att få en plats i kön. Inte ens regionens växel svarar. Och hur ska jag kunna sitta timmar i telefonkö, dagtid på vardagar? 

Regionen behöver en gång för alla bedriva en personalpolitik som får oss som har medicinsk kompetens att vilja jobba kvar. Det är en skam att högspecialiserad vård styrs av ekonomer och politiker med obefintlig insikt i vården och vår arbetsmiljö. 

Vi har, på min arbetsplats, haft politikerbesök flera gånger. Man vill se verksamheten, men ingen pratar med oss. I stället går man en rundvandring med verksamhetschefen som visar konstsamlingarna på väggarna.

Jag älskar mitt yrkesval, har världens bästa kollegor, men är allvarligt oroad över Region Östergötland och framtidens vård. Medicinsk kompetens flyr, och ingen tar ansvar!

Till allmänheten vill jag säga, bli inte sjuk, bedriv egenvård i mesta möjliga mån. Och om du verkligen måste få kontakt med oss, ring senast klockan 08.00, innan telefonkön är fylld för dagen.