Snedvriden debatt med flyg i fokus

Flygets – och Sveriges – inverkan på klimatet är i sammanhanget väldigt liten, påpekar Jan Svensson.

Flygets – och Sveriges – inverkan på klimatet är i sammanhanget väldigt liten, påpekar Jan Svensson.

Foto: Jessica Gow/TT

Insändare2019-03-02 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det har kommit kommentarer på mitt inlägg om klimatångest (21/2). Jag vill avsluta med följande synpunkter.

Jag har inte sagt att vi inte skall minska våra koldioxidutsläpp i Sverige. Tvärtom ska vi naturligtvis minska våra utsläpp i den takt som samhället, medborgare och företagen orkar med, med tanke på konkurrens- och skattebörda. Det kan inte vara rimligt att företagare och medborgare ute i landet ensamma ska bära kostnaderna i den takt som miljöförespråkarna propagerar för.

Medborgarna i städerna får också del av vad som produceras och ger avkastning ute i landet utan att behöva bidra med några extra kostnader. Höj skatten motsvarande för medborgarna i de större städerna

Jag förstår att insändarna i ärendet inte har så stor insikt i proportionerna när det gäller utsläppen av koldioxid mellan länderna eller vad egentligen flyget släpper ut i förhållande till andra utsläppskällor. Om Sverige inte skulle släppa ut något koldioxid under 5 år, skulle det inte märkas i det totala utsläppen i världen.

I min insändare nämnde jag att Sverige släpper ut 0,2 procent koldioxid av den totala mängd som samtliga länder släpper ut. Jag var generös och höjde till 0,2 procent, men det riktiga värdet är 0,13 procent.

Totalt släpper flyget ut 3 procent av alla utsläpp i världen. Då kan inte flyget vara den största miljöboven. Cirka 80 procent av alla flygningar i landet landar inte i Sverige, utan passerar bara vårt luftrum som vi inte kan gör något åt. När vi stramar åt och beskattar flyget i Sverige, så kommer de som har behov av att flyga att nyttja andra flygplatser i de andra huvudstäderna i Norden eller Baltikum.

Jag har flugit både privat och i annan verksamhet och har sett hur de totala kostnaderna har stigit inom flygsektorn och därmed också bränslepriserna. Om du ska hyra ett flygplan av Linköpings flygklubb, så kostar bränslet närmare 25 kronor/liter. Det är ingen dålig skatt, eller hur?

Jan Svensson

Mjölby

Läs mer om