Swish tar lite längre tid i garderoben

Vi kommer fortsätta att försöka hitta nya lösningar för att logistiken vid en konsert ska bli smidigare, skriver Visit Linköping & Co.

Vi kommer fortsätta att försöka hitta nya lösningar för att logistiken vid en konsert ska bli smidigare, skriver Visit Linköping & Co.

Foto: Lukas Eriksson Melander

Insändare2024-01-10 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Onödigt krångel med swish skapar köer" (5/1): 

I en insändare i Corren resonerar signaturen "Bernt på Alnäs" kring att Swishbetalning skapar onödiga köer i garderoben på Linköping Konsert & Kongress och han efterlyser att garderobsavgiften i stället bör bakas in i priset.

Vi beklagar att insändarförfattaren hade en negativ upplevelse vid garderoben och hoppas att han i övrigt är nöjd med sin konsertupplevelse. När många konsertbesökare anländer samtidigt kort tid före konsertstart och när alla ska hem på samma gång är det tyvärr oundvikligt att det stundtals uppstår köer. Det finns olika sätt att betala för garderoben – med Swish, betalkort eller andra betallösningar med mobilen (till exempel Apple Pay). Vår erfarenhet är att Swish tar något längre tid och uppmuntrar därför gärna våra gäster att välja något av de andra alternativen. Det är också möjligt att förbetala sin garderobsavgift i biljettkassan eller i någon av våra barer, för att det ska gå snabbare i garderoben.

Att baka in garderobsavgiften i biljettpriset som insändarförfattaren föreslår hade förvisso varit önskvärt, men tyvärr inte möjligt att tillämpa. Anledningen är att Visit Linköping & Co vanligtvis hyr ut konsertlokaler till arrangörer som själva sätter biljettpriser och vill hålla samma priser på olika arenor i Sverige. Det är dock en lösning som vi undersöker för vissa evenemang tillsammans med några av våra större återkommande arrangörer.

Eftersom våra gästers upplevelse är viktig kommer vi att fortsätta att försöka hitta nya lösningar för att logistiken vid en konsert ska bli smidigare.