Tillskott i Mjölbys asfaltsbudget

De tuffaste objekten har vi asfalterat på natten för att inte störa trafiken mer än nödvändigt, skriver chefen för gatu/park vid Mjölby kommun.

De tuffaste objekten har vi asfalterat på natten för att inte störa trafiken mer än nödvändigt, skriver chefen för gatu/park vid Mjölby kommun.

Foto: Foto Mikael Fritzon/TT

Insändare2020-09-09 09:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Varför så lång tid att laga Mjölbys gator?" (4/9):

De flesta kommuninvånare önskar en bättre standard på kommunens asfalterade ytor. Glädjande nog så har det också blivit ett ordentligt tillskott i asfaltsbudgeten från och med detta år. Detta innebär att asfaltsobjekten blir fler och tar längre tid att genomföra.

Vi är medvetna om att så länge arbetena pågår med att rusta upp ytorna på olika gator så störs givetvis framkomligheten under tiden. Det är därför vi sätter upp informationstavlor om de kommande arbetena så att man som trafikant kan välja annan väg för att undvika arbetena. De tuffaste objekten har vi asfalterat på natten för att inte störa trafiken mer än nödvändigt.

I den tidplan som redovisades av kommunens entreprenör inför start så skulle objektet på Hargsvägen få den gamla asfalten bortfräst under vecka 34. Diverse förarbeten med gatubrunnar skulle ske vecka 35. Själva asfalteringen är inplanerad under vecka 37. Denna tidplan har legat i fas hittills.

Det finns alternativa vägar för de som använder Hargsvägen som genomfartsgata. Det vi kan förtydliga till kommande år är att informera om att det första arbetsmomentet är fräsnings- och brunnsarbeten i stället för de skyltar som beskrev asfalteringsarbeten. Vi kan förstå att vissa kan misstolka skylten och tro att själva asfalteringsarbetet skulle genomföras under vecka 34, men så har aldrig varit fallet.

Tiden mellan fräsningsarbetena och asfalteringsarbetena brukar normalt vara cirka 1–3 veckor. Under den tidperioden utförs alla förberedande arbeten typ brunnsarbeten eller kompletterande asfaltering om fräsningen går igenom hela beläggningstjockleken.

Peter Wimble, gatu/parkchef