Det är svårt att inte reagera över ännu ett exempel på tveksamt myndighetsutövande från Linköpings kommun. Under många år har kommunen bedrivit LSS-verksamhet via det egna bolaget LeanLink, som ansvarat för personlig assistans, hemtjänst och andra insatser. Trots att ersättningsnivåerna varit desamma som för privata aktörer har LeanLink redovisat stora underskott år efter år. I ett försök att spara pengar har kommunen nu valt att helt avveckla sin egen LSS-verksamhet och istället lägga ut allt på privata aktörer.
Upphandlingen är redan avslutad och endast ett assistansbolag deltog. Det är dessutom ett nystartat bolag som tidigare uppmärksammats i flera granskande och kritiska artiklar i Corren. Trots detta har kommunen valt att fullfölja upphandlingen. Samtidigt har man beslutat att sänka ersättningen för personlig assistans med cirka 53 kronor per timme jämfört med Försäkringskassans schablon, motsvarande en sänkning med ungefär 18,5 procent.
Kommunen misslyckades själva trots full ersättning, men tror en privat aktör ska lyckas med mindre. Parallellt tillförs Social och omsorgsförvaltningen 37 miljoner kronor för att bland annat motverka välfärdsbrottslighet, detta efter att kommunen redovisat ett oväntat överskott. I dagsläget finns fem heltidsanställda med uppdrag att utreda fusk i hela kommunen. Man kan fråga sig: hur tänkte ansvariga politiker i styret (S+M+C) och berörda tjänstemän?
När man gör nedskärningar på en av samhällets mest utsatta grupper men samtidigt lägger mångmiljonbelopp på kontrollfunktioner utan att det finns ett tydligt behov, blir prioriteringarna svåra att försvara. Om det nu verkligen finns ett så stort behov av besparingar, vore det då inte rimligt att även se över politikernas egna arvoden?
Bekymrad medborgare
Svar från Linköpings kommun:
De förändringar som vi nu genomför inom LSS handlar om att utveckla insatserna för Linköpingsborna samt se till att resurser hamnar rätt. Vi arbetar varje dag för att fler som behöver ska kunna få LSS-boende och insatser snabbare i Linköping.
I budget för 2025 gav vi i S-M-styret ökade medel till social- och omsorgsnämnden. Större delen av dessa medel har gått till att utöka antalet boendeplatser inom LSS och resten till att skärpa kontrollerna av utbetalda ersättningar för att se till att de som har rätt till insatser får den hjälp och stöd som de har rätt till. Vi kommer också tillskapa fler boendeplatser och öppna fler platser inom daglig verksamhet
Det stämmer inte att ersättningen för personlig assistans har sänkts. Det är fortfarande möjligt att få exakt samma ersättning som tidigare men då krävs bevis på högre kostnader som motsvarar en högre ersättning. Anledningen till detta är nya ökade kontroller som syftar till att motverka välfärdsbrott. Att de nya kontrollerna redan har lett till flera polisanmälningar tyder på att de har varit välbehövliga.
De individer som har valt att få personlig assistans utförd av kommunens enda upphandlade aktör får just nu ökad uppföljning från kommunen för att se till att allt går rätt till. De som har valt ett annat bolag eller själva anställer assistenter är själva ansvariga för att göra uppföljningar. Det är så lagen ser ut.
Det går inte att rakt av jämföra kommunens anställningsvillkor med de privata bolagens eftersom de ser så olika ut. Privata bolag är ofta mer flexibla än kommunen i hur man rekryterar. Kommunen har också krav på elva timmars dygnsvila, det har inte de privata på samma sätt.
Vi kommer fortsätta utveckla kommunens LSS-insatser men också fortsätta motverka välfärdsbrott. För det är genom att hindra att assistansersättning hamnar hos bedragare som vi kan skydda vårt välfärdssystem och se till att personer som har rätt till olika former av stödinsatser också får den hjälp och det stöd som de har rätt till.
Annika Krutzén (M), Kommunalråd och ordförande för social- och omsorgsnämnden