Det finns väl ingen som inte tycker att det är bra att våra barn rör på sig. Största ansvaret ligger självklart på oss föräldrar, men skolan kan göra sitt.
Dagens idrottslektioner spretar så otroligt mycket. Skolverket måste stanna upp och ta sig en funderare på hur skolan kan hjälpa eleverna att röra mer på sig och på så sätt troligtvis förbättra skolresultaten och få mera positiv energi. Är då många lektioner med till exempel orientering att föredra? Hur många av eleverna tycker det är kul?
Nu tänker nog flera att man inte måste tycka allt är kul i skolan. Helt rätt, men om man vill få barn att röra på sig mera så måste man nog bjuda in med lite mera attraktiva aktiviteter. Visst, lär ut hur man läser en karta men skippa betyg i det. Lägg dessa lektioner upp till årskurs 6 och sedan på högstadiet när ungdomarna börjar bli mera stillasittande, skippa friidrott, orientering och redskap. Lär ut kost, livräddning, se till att alla kan simma, spela lite olika bollsporter, paddla kanot, jogga/gå snabba promenader eller varför inte prova golf/frisbeegolf eller något annat som får dem att hänga på.
Har man ett intresse av friidrott, fotboll, hockey, orientering och så vidare så står det inte och faller med gymnastiklektionerna, men det kan få elever att hata idrott. Ge inte betyg i gymnastik utan ge "deltagit" eller "ej deltagit" (sätt poäng på det). Det viktigaste måste ändå vara att få igång dem och inte att ge betyg.