Svar på debattartikeln "Legitimationskravet löser inte lärarbristen" (8/3):
Egentligen handlar hennes tankar om något större. Nämligen, hur vi ska se på utbildning i stort och i förlängningen hur vi löser kompetensbristen i Sverige. Jag skulle vilja använda Vikinges ord för att visa med ett par analogier vad det är hon pratar om. Jag byter därför här nedan ut "obehöriga lärare" mot ett par andra yrken.
Det är viktigt att förstå vad som avses med obehöriga barnmorskor. Obehöriga barnmorskor är alla som jobbar inom sjukvården, men som inte har formell behörighet för sitt uppdrag. Gruppen inkluderar alla som har läst någon typ av sjukvårdsutbildning, men som inte klarat av en eller ett par viktiga tentor. Det kan också vara laboratorie-assistenter, biologer eller sjukvårdsutbildade militärer med många år på till exempel universitet eller militärhögskola och med omfattande ämneskunskaper. De har bara ännu inte läst in just barnmorske-kursen, men kan vara perfekta för uppdraget. Snabbutbildning föreslås om det nu verkligen ska behövas.
Det är viktigt att förstå vad som avses med just obehöriga elektriker. Det kan vara till exempel alla som någon gång hanterat el eller satt upp en lampa i hemmet. Obehörig elektriker är alla som på något sätt arbetar med el i sin vardag. Det kan handla om en ingenjör, en lärare, en tandläkare eller en lampförsäljare. Det kan också handla om en som gått elektrikerutbildningen, men ännu inte klarat av alla nödvändiga prov! De har ju alla många års erfarenhet och dessutom har många en lång formell och teoretisk utbildning på universitet. De har bara inte just läst in det de behöver för att dra el-kablar och installera el, men kan fortfarande göra ett lysande jobb. Någon kortare utbildning för att säkerställa att det inte blir total kortslutning borde ju räcka.
Nå, analogierna talar för sig själva. Vill man fortsätta i Vikinges anda går det bra att göra på samma sätt med till exempel piloter, läkare, bibliotekarier eller ekonomer. Men, vill man det?
Sammanfattningsvis kan jag, precis som Trine Vikinge, konstatera att det råder allvarlig lärarbrist i Sverige. Det råder brist inom många andra yrken också, men att tulla på kompetenskraven är knappast vägen framåt. Trine verkar tro att till exempel en missad tenta är oviktig, att en formell utbildning kan snabbfixas och att barn kan utbildas av egentligen vem som helst! Fel! Satsa i stället rejält på förbättrade arbetsvillkor och höjda löner. Enkelt för att få fler in i yrket, men så klart dyrt i det korta perspektivet.