Vad har hänt med taxis pålitlighet?

Taxiservicen fungerar inte som den borde, tycker skribenten.

Taxiservicen fungerar inte som den borde, tycker skribenten.

Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT

Insändare2019-09-16 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Varför är det så svårt att få en taxi?", 13/9.

Jag ställer mig också frågan, hur har det kunnat bli så här? Vad har hänt med kvalitet, pålitlighet och säkerhet? Vid ett tillfälle i vintras var en så kallad tågtaxi beställd sedan flera veckor till min hemadress då jag ska skulle med ett tidigt tåg till Stockholm.

När taxin var sen och jag insåg att det började bli tidsbrist ringde jag ett journummer till vårt företags resebyrå. De kontaktade direkt taxis växel och efterlyste min taxi, där svarade de att de inte hade någon taxi att skicka. Höjden av nonchalans, att bara strunta i beställningen och dessutom inte höra av sig till beställaren att tyvärr har vi ingen taxi att skicka.

Senare på morgonen ringde en taxichaufför som befann sig utanför min bostad och säger, var är du, taxi är beställd. Mitt tåg hade då avgått för 20 minuter sedan vilket innebar att jag missade tåget och det seminarium jag skulle på i Stockholm.

Vid ett annat tillfälle i våras hittade inte chauffören till min adress, han ringde mig tre gånger, jag sa att nu är det bråttom, jag kan inte missa mitt tåg, han blev irriterad på mig och säger att jag inte är samarbetsvillig. När han väl hittar till min adress kör han i drygt 100 km/tim genom stan, jag hinner till tåget smått skärrad med andan i halsen. Jag kommer aldrig mer att utsätta mig för att beställa en tågtaxi.

Dessutom är ett flertal taxibilar ofräscha och smutsiga både in- och utvändigt. Jag ställer mig frågan igen, hur har det kunnat bli så här? Väljer man de billigaste alternativen och struntar i kunskap, kompetens, kvalitét och säkerhet? Var tog den stolta och tillitsfulla yrkeskåren taxichaufför vägen?

Önskar svar.

Susanne

Läs mer om