Vid förÀldramöte hÀr om kvÀllen framkom att man till nÀsta lÀsÄr planerar att slÄ ihop klasserna och bilda nya större elevgrupper. Som motiv angavs att "vissa elefanter fÄr man baxa upp för rampen och andra apor svingar sig i trÀden!" Dessa faktum skulle sedan ligga till grund för nya grupper. Detta kallas nivÄgruppering och Àr det verkligen förenligt med de regler som styr skolan?
Vi trodde tvÀrtom att slumpmÀssigt sammansatta grupper var bÀst för elevernas kunskapsinhÀmtning och att detta hade starkt forskningsstöd. PÄ frÄga om grupperna skulle vara flexibla och lÄta eleverna gÄ emellan vid olika tillfÀllen blev svaret att datasystemen inte tillÀt det. Men hur Àr det nu med den tÀnkta nivÄgrupperingen, vad sÀger Vasaskolans rektorer och förvaltningsledningen, vet ni bÀttre Àn den pedagogiska forskarvÀrlden?
Vid mötet framkom ocksÄ att elevantalet pÄverkade de nya klasserna. Inte vÀl av ekonomiska skÀl dÄ kommunens kassa visar pÄ överskott och dÄ skolsektorn Àr undantagen frÄn sparbeting. KvarstÄr gör vÀl dÄ bara antalet skolsalar? Konstigt att en sÄdan sak ska styra dÄ man pÄ skolgÄrden nÀstgÄrds kan sÀtta upp tillfÀlliga undervisningslokaler?
NÀr den oreda och oro nÄr högsta förvaltningsledningen tillsÀtts en undersökning. Bra sÄ lÄngt, men det blir lite konstigt dÄ de som fattat besluten ocksÄ ska genomföra undersökningen. Det vore ju vÀldigt konstigt om de kom fram till nÄgot annat Àn att det planerade Àr bra och att det faktiskt Àr rektorn som bestÀmmer! TyvÀrr vet vi ju alla att inte alla fattade beslut alltid Àr de bÀsta!
Nej, gör om och gör rÀtt eller förklara med fakta pÄ bordet hur det verkligen Àr och ska bli. Men den insikten verkar tyvÀrr Ànnu inte nÄtt Mjölby och Vasaskolans ledning. Det verkar inte heller riktigt som om lÀrarna Àr helt bekvÀma med tÄgordningen, men de fÄr naturligtvis tala för sig sjÀlva.
Ebba med andra förÀldrar pÄ Vasaskolan i Mjölby
Svar frÄn Mjölby kommun:
PÄ Vasaskolans förÀldramöte berÀttade skolledning och lÀrare om deras arbetssÀtt kommande lÀsÄr. Det Àr ett arbetssÀtt som skolledning och lÀrare tillsammans arbetat fram. Klasserna Àndras frÄn fyra till tre. Att ha tre klasser, som basgrupper, möjliggör ett mer flexibelt arbetssÀtt dÀr elever kan grupperas efter olika behov, olika lÀrsituationer, olika Àmnen etcetera. Det innebÀr att man som elev kan arbeta i mindre eller större grupp, med olika lÀromedel, lÀrverktyg, i olika lÀrmiljöer beroende pÄ mÄl med undervisningen. Detta arbetssÀtt Àr vÀl förankrat i skolforskningen och möjliggör en varierad undervisning för alla elever. Det ska inte förknippas med nivÄgruppering dÀr man har fasta grupper utifrÄn olika nivÄer. ArbetssÀttet skapar Àven förutsÀttningar för pedagogerna att möjliggöra en likvÀrdig undervisning utifrÄn en samplanering och sambedömning i arbetslagen, vilket Àven gynnar lÀrarnas arbetssituation och ytterst eleverna. Ett tillsammansarbete som vi sett ökat bÄde mÄluppfyllelse och tryggheten pÄ skolan.
PÄ förÀldramötet anvÀndes en bild och metafor för att illustrera att vi alla Àr olika och som stöd till den information som skolledning och lÀrare berÀttade om. VÄrdnadshavare som deltog pÄ förÀldramötet har inte reagerat pÄ metaforen. Olyckligt om nÄgon tolkat informationen bokstavligt vilket sjÀlvklart inte var syftet.
FörÀldrasamverkan Àr avgörande för oss i förvaltningen och pÄ skolorna. FörÀldrar bjuds in till dialog pÄ olika sÀtt, med lÀrare och med skolledning. Det finns stora möjligheter till samverkan och skolledningen önskar en god dialog för elevernas bÀsta.
NĂ€r nĂ„gon hör av sig till förvaltningen sĂ„ kan utbildningschef eller verksamhetschef inte alltid ge direkta svar om aktuella frĂ„gor pĂ„ varje skola. DĂ€rför behöver man ofta âundersökaâ och kontakta skolledningen om det som efterfrĂ„gats. GĂ€llande skolans inre organisation sĂ„ Ă€r det, enligt skollagen, rektor som Ă€r ansvarig.
Huvudmannen Mjölby kommun, det vill sÀga kommunens utbildningsnÀmnd, har ansvaret för att skapa förutsÀttningar för rektor och lÀrare att organisera och genomföra skolans uppdrag reglerat i skollag och lÀroplaner. Huvudmannen har ocksÄ ansvaret för att sÀkerstÀlla undervisningens kvalitet. Kommunens skolchef tillika utbildningschef och förvaltningens verksamhetschefer Àr de som praktiskt hanterar fördelning och ledningen av de resurser som skolorna och dess rektorer kan disponera.
Vi alla som arbetar och verkar i Mjölby skolor, har som gemensamt uppdrag och ansvar, att alla barn och elever fÄr den utbildning de har rÀtt till och med hög kvalitet. För att möjliggöra detta Àr det viktigt att ha en bra dialog med vÄrdnadshavare och ytterst alla barn och elever. Den bÀsta platsen för en sÄdan dialog Àr i dialog med rektor och lÀrare och pÄ den skola dÀr barnen finns.
Ann-Sofie Bremer Hjertstedt, rektor
Caroline Andersson, verksamhetschef
Christer Lordh, utbildningschef