Varumärke med en enorm potential

Boxholm förlorar sin osttillverkning och ett starkt varumärke slösas därmed bort, menar skribenten.

Boxholm förlorar sin osttillverkning och ett starkt varumärke slösas därmed bort, menar skribenten.

Foto: Marcus Nyenger

Insändare2018-10-17 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Så har räknenissarna på jätteföretaget slagit till. Det som skiljer räknenissar från företagare är att nissarna inte ser potentialen i ett varumärke, att de inte förstår att 1+1 kan bli 3.

Boxholmsost är ett varumärke med enorm potential men då behövs företagartänk. Att satsa på utveckling, på lyxiga förpackningar, på nya smaker, högre pris och på att vinna smaktävlingar.

Boxholmsost skulle kunnat bli större än Västerbottenost därför att företagets idé ligger i tiden. Mjölken är närproducerad, produkten är ett med en liten geografisk ort som gör den exotisk. Men räknenissarna såg aldrig företagets själ och i Östersund kommer Boxholmsosts själ att förtvina och dö.

Boxholmsost är inte vilken ost som helst.

Stefan Andersson

Läs mer om