Vi mÄste uppmuntra unga att engagera sig politiskt

Skolan har en betydande del i formandet av ungdomars politiska engagemang; skolan mÄste uppmuntra unga att engagera sig för sina Äsikter, menar insÀndarskribenterna.

Unga har förmÄgan att skapa ett politiskt engagemang; utrymmet för dessa mÄste bara finnas, menar insÀndarskribenterna.

Unga har förmÄgan att skapa ett politiskt engagemang; utrymmet för dessa mÄste bara finnas, menar insÀndarskribenterna.

Foto: Roald, Berit

InsÀndare2023-01-23 05:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Demokrati Àr nÄgot som mÄnga tar för givet; det Àr nÄgot som funnits med oss alla i Sverige under hela vÄra liv. Demokratin har, sedan dess tillkomst, förÀndrats och förbÀttrats, men likvÀl hotats och fÄtt ge plats Ät antidemokratiska krafter. Den generation som i dag formas och en gÄng ska ta över samhÀllet har ingen brist pÄ samhÀllsengagemang, men intresset och deltagandet i det demokratiska samhÀllet, genom de politiska partierna, Àr lÄgt och utvecklingen lÀr fortsÀtta i samma riktning. Det Àr dags, framför allt för Sveriges unga, att börja engagera sig för sin egen och demokratins framtid och en enkel vÀg in Àr genom partiernas ungdomsförbund.



Ungdomar Ă€r framtiden, i Sverige, liksom i vĂ€rlden – detta Ă€r en av de viktigaste aspekterna för ett ökat politiskt deltagande bland ungdomar. MĂ€nniskor som har levt ett liv utan nĂ„got politiskt deltagande kommer inte engagera sig i politik helt utan vidare; det Ă€r i ungdomen som mĂ€nniskor formas och det Ă€r ungdomen som kommer pĂ„verka livet i framtiden. Problemet kanske inte Ă€r som vĂ€rst i dag, men hur kommer det politiska landskapet att se ut om nĂ„gra Ă„r? Den dagen dĂ„ de Ă€ldre blir fĂ€rre och de unga, borde, bli fler, men kanske inte blir fler. Att uppmuntra och möjliggöra politiskt engagemang redan i tidiga Ă„ldrar kommer, sannolikt, att möjliggöra politiskt engagemang i framtiden. 

Skolan har en betydande del i formandet av ungdomars politiska engagemang; skolan mĂ„ste uppmuntra unga att engagera sig för sina Ă„sikter – om det sker genom politiska partier eller ungdomsorganisationer Ă€r oviktigt; huvudsaken Ă€r att engagemanget finns hos dem. Som ett exempel kan skolan bjuda in politiska partier eller andra samhĂ€llsaktörer sĂ„ att verkligheten nĂ„r skolvĂ€rlden. LikasĂ„ bör inte skolan stĂ€nga dörren för partier som vill komma och tala med eleverna; det Ă€r en förutsĂ€ttning för demokrati – att informationen nĂ„r alla medborgare. Unga har förmĂ„gan att skapa ett politiskt engagemang; utrymmet för dessa mĂ„ste bara finnas. 



Den amerikanske statsvetaren Robert A. Dahl formulerade fem kriterier för en demokratisk process. Dahls kriterier sĂ€ger, sammanfattningsvis, att medborgare ska ha lika möjlighet att uttrycka sina Ă„sikter, att varje röst ska vĂ€ga lika tungt, medborgare ska ha möjlighet att skaffa sig förstĂ„else och kunskap för att kunna fatta beslut i en frĂ„ga, kunna föra upp frĂ„gor pĂ„ dagordningen, samt att medborgare ska ha rĂ€tt att delta i processen fram till beslut. Detta Ă€r fundamentalt viktiga kriterier för en demokratisk process enligt Dahl. 

Uppfylls dessa verkligen hos de unga i Sverige i dag? Har verkligen alla medborgare samma möjligheter att pÄverka samhÀllet och de beslut som tas? Nej, dessvÀrre uppfylls inte dessa kriterier i Sverige i dag pÄ den nivÄ som skulle kunna vara möjlig. De uppfylls inte, eftersom mÄnga unga inte Àr deltagande i beslutsprocesserna, samt att vissa mÀnniskor inte har samma möjligheter, eller tar sig möjligheter, att pÄverka besluten som rör dem.

Desto fler som engagerar sig politiskt, desto bÀttre och mer rÀttvis blir politiken i landet. Demokrati innebÀr folkstyre och för att folket ska fÄ styra mÄste mÀnniskor, Ätminstone fler, engagera sig politiskt.