Elsparkcyklarnas konsekvenser – strängare regler krävs

Man måste ställa sig frågan om elsparkcyklars existens är värd alla negativa konsekvenser, säger insändarskribenten.

Jag har själv arbetat på US, där är parkeringen vid Norra entrén är i kaos året runt, säger insändarskribenten.

Jag har själv arbetat på US, där är parkeringen vid Norra entrén är i kaos året runt, säger insändarskribenten.

Foto: Läsarbild.

Debatt2025-08-01 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I en artikel i Corren nyligen kunde vi läsa om hur en ung person kraschat två gånger med elsparkcykel och trafikforskaren Helena Stigson uttalade sig kring ämnet.
I artikeln tycker man att det ska finnas ett skärpt ansvar hos företagen som tillverkar dessa. Till exempel tycker man att elsparkcykeln ska “känna av” om man åker flera personer samtidigt eller om föraren är onykter. 
Det som jag tycker fattas här är dels att fokuset bör ligga på det egna ansvaret, varför ska det göras skillnad på fordon och fordon? Artikeln uppfattades som förvånansvärt nonchalant.


Dessutom tas inga fler negativa effekter av elsparkcyklar upp, effekter som är mycket påtagliga i samhället.
Elsparkcyklar kantar stadens gator, torg, parker, trottoarer, bakgårdar, resecentrum, busshållplatser och övriga ytor.
Privata elsparkcyklar tas med in på arbetsplatser och i mataffären. De är otympliga och oftast i vägen. Snabbt och ljudlöst sveper elsparkåkaren fram på gågator, korsningar och i parker, till synes helt omedveten om sin omvärld, oftast med musik i öronen, då helt avskärmad och hör inte rädda tillrop, tutningar och ringklockor, tycks inte heller följa lagar som gäller övriga.
Jag har själv arbetat på US, där är parkeringen vid Norra entrén är i kaos året runt. Gångbanan är full med elsparkcyklar som står huller om buller.


Som boende i innerstaden med hund är jag ute i stadsmiljön ofta och året om. Jag har sett elsparkcyklar med tre personer åkandes rakt ut i korsningar. Jag har sett många vuxna med 1–2 barn framför sig. Tunga elsparkcyklar står “parkerade” på trottoarer och jag har sett hur permobilburna inte kommit fram när dessa stått tvärs över och förhindrat passage.
I artikeln nämns olycksstatistik där barn under 18 år är involverade, där siffrorna ökat från runt 700 till 3400 per år. Olyckor som skattebetalare står för, komplex vård med käkfrakturer, skallskador och brutna lårben. 
Man måste ställa sig frågan om elsparkcyklars existens är värd alla negativa konsekvenser. Nedan följer olika förslag som inte innefattar att det personliga ansvaret blir mindre utan åtgärder som troligen skulle minska både antalet olyckor och göra det svårare att undslippa eget ansvar. 


Förslag till politiker och Linköping kommun: 
– Elsparkcyklar ska inte kunna hyras av personer under 18 år
– Elsparkcyklar ska inte kunna att köra i parkområden
– Elsparkcyklar ska ha parkerings- och avställningszoner. I resten av staden ska det inte gå att parkera.
– Elsparkcyklar ska ha alkolås