Svar till "IBE" angående "Apoteket måste visa mer ansvar", 12/6 och "Janna".
Apoteket har ett uppdrag att expediera alla läkemedel som är godkända i Sverige. Men de är alltför många för att ett enskilt apotek ska kunna ha samtliga på lager. Istället sker ett urval efter noggranna rutiner, både automatiska och manuella. Så att varje apoteks lager kontinuerligt anpassas efter prisförändringar och vad som efterfrågas.
Hur väl lagret än sköts blir det på alla apotek en liten andel kunder vars medicin inte finns att få direkt. Delvis även på grund av att läkemedelsföretag och grossister har problem med tillverkning eller leveranser. Enligt våra uppföljningar är denna andel inte större i Mjölby än på andra apotek.
För den som drabbas är det ändå ett bekymmer. Särskilt om det är en viktig behandling som ska påbörjas eller om medicinen hemma tagit slut. I sådana situationer försöker vi tillsammans med kunden hitta en lämplig lösning.
Apoteket i Mjölby har självklart ett stort ansvar för att läkemedelsservicen är trygg och säker. Vi tar därför de inkomna synpunkterna på stort allvar och granskar nu återigen kriterierna för vad som läggs i lager.
Den som själv vill försäkra sig om att få sin medicin en viss dag kan, precis som "Janna", ringa Apotekets kundcentrum och göra en bokning. Om man har sina recept lagrade i Apotekets sparservice kan man dessutom få läkemedel hemsända med posten.
Du som återkommande råkar ut för att din medicin inte finns på lager är mycket välkommen att ta upp det med oss på apoteket.
Göran Gyllenhammar
Apoteksområdeschef
i Mjölby