Den 7/1 kunde jag med glädje se rubriken ”Dags att öka farten i miljöarbetet”. Förhoppningsfullt började jag läsa. Innehållet i inlägget från kommunalrådet Muharrem Demirok, och vad som på senare år har hänt i praktiken, gjorde mig inte lika glad. Inget nämns i artikeln om de fordon som mest trafikerar Linköpings och landets gator och vägar – privatbilarna. Det är alltså där man skulle kunna göra störst insatser.
Men hur stimulerar kommunen och dess dotterbolag en ökad gasbilsanvändning? Jo, Svensk Biogas har under senare år höjt gaspriset avsevärt mer än vad priset ökat för bensin och diesel. Är det att öka farten i miljöarbetet?
De parkeringsförmåner vi som gasbilsägare tidigare har haft – för att stimulera miljötänkandet, till en del kompensera merkostnader för inköp och service etc – har reducerats och tas nu helt bort av S:t Kors/Dukaten. Är det att öka farten i miljöarbetet? Vet den ena handen vad den andra gör?
Linköping kanske tänker som man gör i Stockholm. Där infördes vägtullar för att dels minska innerstadstrafiken, dels stimulera till en ökad anskaffning av miljöbilar. Därför var miljöbilsägarna befriade från vägtull. Projektet var framgångsrikt genom att trafiken minskade och andelen miljöbilar ökade. Luftmiljön förbättrades alltså. Det var detta som var syftet. Men det fick till följd att tullintäkterna blev lägre än vad som kalkylerats. Det resulterade i sin tur att man höjde tullavgiften – och även 2012 införde samma tullar för miljöbilar. Miljötänkande?
Jag hade hoppats att någon annan skulle bemöta det Demirok skrivit, men jag har inte sett någon reaktion. Nu vet vi vilka ambitioner Alliansen har när det gäller miljön – vad oppositionen tycker vet jag inte. Då jag själv har ett stort miljöengagemang, tycker jag det är trist att man numera inte vill stimulera till en miljösatsning för privatbilisterna, något som på kort och lång sikt även gynnar de som kör på ett annat bränsle än biogas. Miljön är för oss alla – och arbetet är långsiktigt!
Tyvärr blir min nästa bil inte en gasbil, trots att jag anser att biogas i dagsläget är det miljöbästa drivmedlet. För mig som privatperson blir det nu för dyrt.