Våra tapeter i kök och hall håller på att ramla ner. Det är en glipa på cirka en centimeter från väggen. När jag ringde Stångåstadens områdesansvarige så erkände hon att de (Stångåstaden) inte gjort något åt detta i denna lägenhet på cirka 15-20 år.
Alltså har hyresgästerna underhållit lägenheten åt Stångåstaden. Hon talade om att om jag ville ha tapetserat så skulle jag få höjd hyra.
När jag kom hem härom fredagen stod det en barack utanför på cykelvägen. Jag frågade den som arbetade med installeringen vad som stod på. Han talade då om att vi som bodde där skulle få duscha, diska och gå på toa där under jul, för att Stångåstaden hade inte skött kollen på avloppen, och de var tvungna att byta ut dessa totalt.
Men vi har fortfarande inte fått något meddelande om detta.
Är det konstigt att de har miljoner och åter miljoner i vinst varje år när de inte sköter något underhåll på husen.
Varför ska hyresgästerna hålla husen i trim, de höjer ju hyran varje år ändå?
Tönsbergsgatan 4c
Svar från Stångåstaden:
"Vi underhåller mest i Linköping"
I debatten kommer ofta frågan om Stångåstadens underhåll upp. De synpunkter och åsikter som framförs i allmänhet och av insändarskribenten Tönsbergsgatan 4C i synnerhet, bygger ofta på föreställningen om att vi som hyresvärd har ett bristfälligt underhåll.
Bolaget har satsat över 350 miljoner kronor under 2007 på reparationer och underhåll av vårt fastighetsbestånd. Vi prioriterar underhållet utifrån områdenas ålder, slitage, behov etc.
Förutom det rena underhållet investerar vi i år även 65 miljoner kronor på renovering och förbättring av våra fastigheter. Därutöver lägger vi varje år mer än 25 miljoner kronor på att sköta om våra grönområden och gårdar.
Vi erbjuder våra hyresgäster ett flexibelt underhållssystem där de själva kan påverka sitt lägenhetsunderhåll. Modellen innebär att vi tar ansvar för underhållet med jämna intervaller.
Hyresgästerna bestämmer själva om de vill avstå underhåll och få rabatt på hyran eller tacka ja till underhåll och rabatten tas bort.
Efter besiktning av den aktuella lägenheten på Tönsbergsgatan bedömde en av våra driftsansvariga att lägenheten var aktuell för underhållsinsatser. Har insändarskribenten ångrat sig och vill ha det underhåll vi erbjuder så är han/hon välkommen att höra av sig igen så löser vi detta.
Vad gäller problemet med avloppen på den aktuella adressen informerades hyresgästerna om detta redan i början av december genom vår entreprenör.
Det var dock svårt att, innan fullständiga undersökningar blivit gjorda, få ett helhetsgrepp över situationen och vilka konsekvenser problemet kunde medföra.
I ny information från den 13 december framgår att orsaken nu är fastställd, att avloppen är igensatta av slam, ett problem som alltså inte bottnar i underhållsfrågan.
Naturligtvis ska vi skyndsamt åtgärda det akuta ärendet och det ska ske på ett sådant sätt att hyresgästerna drabbas så lite som möjligt.
Mikael Carlsson
Informationsansvarig