Braskande förstasidesrubriker i Corren 1992-06-05: ”2 500 kräver pendeltåg till universitetet”.
Jo, du läste rätt – för tjugo år sedan insamlades 2 500 namn för pendeltåg till universitetet 1995 – enligt förslag från både kommun och länsstyrelse. Så varför har det fortfarande inte blivit något? Och varför tystas det ner just när det är lägligare än någonsin och går att få mer eller mindre på köpet?
Andelen kollektivtrafik har inte ökat sedan 1970-talet! Samtidigt vill de flesta partier fördubbla kollektivresandet. Vad kan vara ett bättre tillfälle att visa det i handling än när det ändå ska byggas en dyr tunnel åt rätt håll?
Men, nej, enligt kommunen finns bara ett alternativ – under Vasastan! Precis som det nyss var uteslutet med tunnel över huvud taget. Men någonstans inunder jäser det ändå – för i kommunstyrelsens svar står nu att läsa:
”Dessutom ger alternativ C förutsättningar för att på mycket lång sikt utveckla regional och lokal spårbunden kollektivtrafik under jord.”
Jo, du läste rätt – igen! Frågan är bara vad ”mycket lång sikt” innebär – när skyskraporna tätnar längs Vasavägen? Universitetet har redan underlag för pendeltåg. Ryd eller Mjärdevi nyttjar samma station. Vill man inte dra Götalandsbanan söder om universitetet och angöra US, så gå under Malmslättsvägen.
Någon kanske invänder att detta är en helt annan fråga man får ta senare. Hur sannolikt är det om ingenting hänt ens när man ändå skulle bygga en tunnel?
Det är inte säkert att det blir någon tunnel, med skyhöga kostnader för extra tunnlar för godståg som lika gärna kunde gå längs E4. Tillkommande lokaltrafik är tvärtom något som kan motivera kostnaden – det är Trafikverkets uppdrag att ta med i beräkningen.
Dags att blåsa liv i Föreningen Spårtrafik i Linköping som anordnade namninsamlingen – den har aldrig upplösts så det går bra att anmäla sig som medlem!