Hur länge ska Kisa vara en trafikpropp?

Linköping2016-11-08 05:55
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Alltför många människor i Kisa upplever en ökad otrygghet när samhällets centrum förslummas. Den tunga genomfartstrafiken gör att man blir bestulen på den trivseln som ett levande handelscentrum skapar. Det finns ingen framtid i en fortsatt genomfartstrafik, däremot bidrar en förbifart till samhällets utveckling i Kisa då man får en större kostym att växa i.

Kisas stora industrier behöver redan i dag en förbättrad logistik. Alla städer och orter i Östergötland har nu förbifarter och ringleder runt bebyggelsen. Nu senast Skänninge, Vadstena, Motala, Borensberg med flera. Hur länge kan Kisa vänta på den utvecklingen och vara en propp för tre riksvägar?

Största riksvägen, 23:an från Malmö–Öresundsområdet till Motala–Örebro, är snart trafikerad så att den påminner om en Europaväg.

Stora riksvägar bör ha en snitthastighet på 90–100 kilometer i timmen, för god ekonomi och miljö. Vi får tacka för studien av trafiksituationen i Kisa. Tyvärr gör sig sagan om ”Kjesarens nya kläder” än en gång påmind av den rapporten. Studien passar i några delar in när förbifarten är en realitet.

Läs mer om