Hur ska Linköpings trafikproblem lösas?

Linköping2013-11-25 07:20
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Signaturen Sture, Roland Larsson och senast Lars Neselius diskuterar konsekvenserna av ett beslut som togs för 25 år sedan rörande Vallaleden. Det är bra att så viktiga beslut följs upp och utvärderas så att man kan rätta till och justera det som inte blivit bra.

Det var ju bra att vi fick behålla Vallaskogen men det blev inte bra att trafiken skulle ta vägen runt universitetet–Lambohov eller andra rundan via Kaserngatan. På morgonen när alla ska till jobbet eller på kvällen när man ska åka hem så fungerar inte trafikflödet. Man skulle kunna betrakta det som en ”trafikinfarkt” på Djurgårdsgatan och Kaserngatan. Beslutet blev inte bra och löste inte trafikproblemet.

I dagsläget är det ju bättre att vi kommer med konstruktiva förslag till åtgärder. Vad har ni för förslag till lösning på problemet?

När man planerar samhället så är kommunikationerna grundläggande för planeringen i övrigt, inget som kan komma i efterhand.

Hur tänker ni i planeringen av Djurgården? Ska man bygga en ”Djurgårdslänk” från Rydsrondellen intill kanten på Vallaskogen ner till en ny rondell som anknyter till Lambohovsleden, Djurgårdsgatan och Haningeleden? Rondellen finns i planerna och skall ersätta Garnisonsrondellen. Ska den eventuella ”Djurgårdslänken” i så fall ligga i markplanet eller grävas ner eller läggas i tunnel? Eller ska folket på kommande Djurgårdsområdet också åka runt och drabbas av ”trafikinfarkten”? Hur tycker ni problemet med bristerna i trafikflödet ska lösas ?

Det är bättre att vi tänker efter före!

Läs mer om