Svar till "Väljer själv" angående mobiltelefonförsäljning, 24/9.
I din insändare beskriver du situationen där man som konsument blir erbjuden mobilabonnemang av säljare på gatan (så kallad canvasförsäljning).
Denna typ av försäljning har ökat de senaste åren och upplevs av många som påträngande men är fullt laglig.
Naturligtvis måste var och en själv få bestämma vilket telefonabonnemang man vill ha. Kanske behöver vi lära oss att det inte är fult att säga nej tack och bara gå därifrån. För tyvärr omfattas inte denna typ av försäljning av någon ångerrätt.
Ingår du avtal om abonnemang via telefonförsäljning har du däremot en lagstiftad ångerrätt på 14 dagar enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Den lagen gäller inte vid butiks- eller canvasförsäljning. Vissa säljare erbjuder en ångerrätt, men långt ifrån alla. Så det gäller absolut att veta vad man vill ha och vad man däremot vill tacka nej till.
Det är alldeles för många som i efterhand upptäcker att avtalsvillkoren är sämre än man trott och då har svårt att ta sig ur det tecknade avtalet.
Carina Brehmer
Konsumentvägledare,
Linköpings kommun