Tunnel eller bro. En stor och viktig fråga. Många har kloka synpunkter på alternativ. Jag ska försöka ge er svar på varför en lokalisering vid E4 inte är ett alternativ i dag. När järnvägsutredningen (det första formella steget i att besluta var en järnväg ska byggas) gjordes så utreddes även en lokalisering vid E4. Det förkastades av flera skäl. Men två skäl är viktigare än andra:
1. Stadsutveckling är ett av huvudargumenten bakom beslutet att bygga Ostlänken. Då måste vi göra vårt yttersta för att växla upp detta projekt maximalt. Det görs bäst med en central placering.
2. Det finns vissa fundamentala förutsättningar som måste uppfyllas för att tåg och kollektivtrafik ska fungera optimalt. Ett är bytestider mellan olika resslag. Max 3 minuter bör det ta att byta från tåg till exempelvis buss. Med placering vid E4 skulle detta inte bli möjligt om vi inte samtidigt flyttade knutpunkten för all kollektivtrafik ut dit också. Det om något skulle då påverka kollektivtrafikens attraktivitet oerhört negativt.
Jag uppskattar alla kloka synpunkter i denna fråga. Det visar bara hur mycket stadsutveckling engagerar. Samtidigt ska ni känna er trygga i att alla aspekter av detta jätteprojekt har utretts. Besluten vi tar är inte lättvindigt fattade, utan grundar sig i gedigen fakta.